09003

Passie voor Jezus

Bickle, Mike

Geloofsopbouw

27-01-2009

Als ondertitel heeft dit boek: Groeien in hartstochtelijke liefde voor God. Daarmee wordt al veel gezegd over de inhoud. De hele inhoud van het boek is gericht op het beter begrijpen van Gods liefde voor ons als mens. Door te ervaren welke liefde wij zelf ontvangen van God, kunnen wij Hem ook in liefde benaderen en ontstaat er een wederzijdse liefdesband. Vragen die een antwoord krijgen: Hoe kunnen wij God kennen? Hoe kunnen wij Gods passie voor ons ervaren? Welke rol speelt Jezus hierin? Welke rol krijgt de Heilige Geest? Wat doet Gods woord met ons? En zo nog vele andere vragen die een christen kan hebben. Dit alles heeft als doel het ontwikkelen van een intieme relatie met onze hemelse Vader, passie voor Jezus en een leven vanuit de Heilige Geest. Dit wordt bereikt door ons inzicht te geven in 'De liefhebbende God'. Alles vanuit de bijbel. Veel aandacht wordt geschonken aan het bijbelboek Hooglied, waar we kunnen leren over de krachtige liefde tussen Jezus en de bruid. Ook mogen we veel leren uit het boek Openbaringen. Het boek eindigt met de wens: Ik bid en wens dat de Heer jou ook zal vullen met passie voor Jezus.

Inhoudelijk een prachtig boek, waar ook een 'ervaren christen' heel veel uit kan halen. Wat mij bijzonder aansprak was de uitleg van Hooglied, wat ik zelf altijd zag als een metafoor voor Christus en de gemeente. Maar hier wordt het ook uitgelegd als een metafoor voor de relatie tussen Christus en jou. Zo komt het veel dichterbij en wordt het heel persoonlijk. Jezus die jou aanspreekt met: "zusje, bruid van Mij, hoe heerlijk is jouw liefde". We hebben vaak een laag zelfbeeld, omdat we weten dat we zondige mensen zijn. Maar wanneer Christus ons zo aanspreekt, ervaren wij hoe werkelijk Hij ons liefheeft. Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen, niet allemaal nieuw voor iedereen, verwacht ik. Maar wel stuk voor stuk goed om (nog) eens te lezen en te ervaren.

Technisch gezien is het boek goed geschreven. Korte hoofdstukken die duidelijk zijn ingedeeld; niet te veel moeilijke taal; de aangehaalde Bijbelteksten staan er vrijwel allemaal letterlijk in; prima afwisseling tussen hoofdletters en kleine letter, tussen italic en gewoon lettertype. Dit alles maakt het een goed leesbaar boek. Als doelgroep kun je wel zeggen: dat is gewoonweg iedere christen, van welke kerk, vergadering, gemeente of bijeenkomst dan ook. Op de achterkant staat als eerste: 'Keer terug naar je eerste liefde voor God en ontdek Zijn passie voor jou opnieuw'. Zo kan iedere christen uit dit boek nieuw dingen ontdekken en oude, bekende opnieuw bevestigd zien.