202592

De sleutelhouder

Dam, Simeon van

roman Goede Vrijdag tot Pasen

26-03-2024

De drie dagen dat Jezus stierf aan het kruis tot aan zijn opstanding is het tijdsbestek waarin Simeon van Dam zijn verhaal ontvouwt. Dat is een bijzondere keuze van een bijzondere auteur. Hij heeft met deze roman zijn debuut als romancier te pakken en wat voor debuut. Een indrukwekkende roman over de diepste vragen en kwesties die ons bezighouden. Jezus is tijdens zijn reis in gesprek met Dood. Het is heel erg knap hoe Simeon van Dam dicht bij de tekst van de Bijbel blijft terwijl hij een niet voor te stellen reis beschrijft. Vooral de kijk van Van Dam op de voormenselijke tijd en die van de Apocalyps is intrigerend. De hoofdstukken van deze reis worden afgewisseld met hoofdstukken met in elk hoofdstuk een portret van een mens in de werkelijke geschiedenis. Deze portretten staan helemaal ten dienste van deze driedaagse reis van Jezus. Maar vormen elk een juweel die het verhaal verdiepen en nog meer kleur geven.

Het is een verhaal van wanhoop versus hoop; duisternis versus licht en dood versus leven. Het laat je nadenken over de betekenis van deze reis van Jezus voor jouw eigen leven, want dat het effect heeft op jouw eigen kijk op zowel je eigen geschiedenis als die van de wereld staat buiten kijf.

Het is ongelooflijk knap wat Van Dam heeft neergezet. Ik heb nog nooit een roman gelezen met specifiek deze drie dagen als uitgangspunt, als fundament van het indrukwekkende verhaal dat hij neerzet. Het gesprek tussen Jezus en Dood vervelen geen moment en hoewel je kunt weten hoe het afloopt, wil je weten hoe Van Dam vormgeeft aan de afloop van deze drie dagen.

De roman kan gezien worden als een epos. De omslag is prachtig en episch vormgegeven.

Ik heb het boek niet kunnen wegleggen en heb deze 500 bladzijden in letterlijk een dag of anderhalf gelezen. En ik wil het opnieuw lezen omdat er stukken gesprek in staan die mijn hart raken en waar ik dieper over wil nadenken.

Voorbijziend aan beginnersfouten van de schrijver en wat taalfouten, kijk ik uit naar mogelijke vertalingen in andere talen en volgende drukken.