18018

Chana

Vries, Nine de

Bijbelse roman

13-02-2018

Op de cover zie je het gezicht van een mooie vrouw met een hoofddoek. Het roept gelijk vragen op: wie is zij? Chana zelf of haar mooie dochter? De situatie is als volgt: Het is het jaar 64. Jezus is ruim 30 jaar geleden gestorven aan het kruis en weer opgestaan. In Israël zijn er nog vele volgers van hem en zijn discipelen, zij worden “volgelingen van de weg” genoemd. Sommigen hebben Yeshua (Jezus) nog gezien of zijn discipelen nog gesproken. Ze worden vervolgd door de Joden en de Romeinen.

Chana is een vrouw en zij woont met haar man, kinderen en kleinzoon in Kafarnaüm. Alles gaat zijn gangetje, in het begin hoor je haar mopperen op haar schoondochter Mirjam en zich druk maken over mooie stoffen op de markt. Dan verandert haar leven van het ene op het andere moment als Armeniërs de stad aanvallen. Ze moet afscheid nemen van alles waar ze van houdt en samen met haar dochter Tamar, die na deze ramp niet meer kan praten, vlucht ze naar de grotten buiten de stad om zich te verschuilen voor de vijand.

Er volgt een spannende tijd, ze weet niet of haar man en zoon nog leven en zonder bericht van hen moet zijzelf zien te overleven buiten de stad. Keuzes maken zonder haar familie te raadplegen. Ze leert nieuwe mensen kennen maar weet niet wie ze kan vertrouwen. Dan ontmoet ze iemand uit haar verleden en hij gaat met haar mee. Hij vraagt haar om te doen alsof hij ook een volgeling van Yeshua is. Zal ze voor hem liegen? Dan komt ze voor een moeilijke keuze te staan; durft ze op te staan en te verkondigen dat ze een volgeling van Yeshua is of houdt zij zich stil? Zal ze haar man en andere kinderen weer zien en komt het nog goed met de trouwplannen van Tamar? Allemaal vragen die je tijdens het lezen echt bezighouden. Ook de vraag: ’wat zou jij doen?’ speelde door mijn hoofd.

Wat ik erg mooi vind aan dit verhaal is de sfeer waarin het zich afspeelt, het leest bijna als een extra Bijbelboek. Ik vraag me regelmatig af hoe het volk van Israël verderging na de opstanding van Jezus. En los van de verhalen die de apostelen opschreven in de Bijbel, vult deze roman mijn gedachten hierover heel goed aan. Je komt veel Hebreeuwse termen tegen en Nine de Vries gebruikt ook namen en situaties die terugverwijzen naar de Bijbel. Gelukkig zit er achter in het boek een verklarende woordenlijst. Nine laat je tijdens het lezen de angsten die Chana doorstaat en haar gedrag en gevoelens, bijvoorbeeld tegenover niet-christelijke mensen (onreinen) goed voelen. Ze beschrijft het heel goed. Dit is een mooie roman voor mensen die van Bijbelse historische romans houden. Ik had het andere boek van Nine de Vries niet gelezen maar wil dat zeker nog gaan doen. Dit deel is heel goed los te lezen maar na het dichtslaan van de laatste bladzijde voelde ik heel sterk; ik wil meer van dit soort boeken lezen.