14052

14052

Austin, Lynn

06-05-2014

Na jarenlange ballingschap in Babylon krijgt het volk Israël toestemming van de Perzische koning Cyres om terug te keren naar Jeruzalem om de tempel te herbouwen. Priester Iddo vertrekt met zijn vrouw Dina en kleinzoon Zacharia. Tot zijn verdriet willen zijn zonen met hun gezinnen in Babylon blijven. Zacharia twijfelt eerst maar krijgt dan - tijdens zijn Bart Mitswa -  een aanraking van God en de overtuiging dat hij mee moet gaan met zijn grootouders.

Zijn vriendin Jaël houdt zich bezig met het lezen van de sterren. De Babylonische zieneres die veel bij haar zieke moeder kwam en rituelen op haar toepaste - zonder resultaat - wil graag dat Jaël bij haar komt wonen omdat haar vader Mattania naar Jeruzalem vertrekt. Jaël wil dat wel maar haar vader is er fel op tegen en uiteindelijk gaat Jaël wel mee. Zacharia waarschuwt haar telkens dat ze moet stoppen met het sterren lezen maar Jaël slaat zijn waarschuwingen in de wind. In Jeruzalem aangekomen sluiten Jaël en haar vader vriendschap met een Samaritaans gezin. Ze beweren God te dienen maar houden zich ook bezig met afgoderij zoals astrologie. Het doet Zacharia verdriet dat Jaël zich met astrologie blijft bezighouden. Jaren later trouwt hij met haar en zweert ze de astrologie af en gaat God dienen. De tempelbouw vordert en het boek eindigt met de inwijding van de tempel.

Ik verwachtte veel van deze roman omdat ik de andere Bijbelse romans van deze auteurs bijzonder boeiend vind. Dit boek valt een beetje tegen. Het gaat grotendeels over Jaël, haar astrologie en haar contacten met de Samaritaanse familie en de gevolgen daarvan. Pas aan het eind van het boek krijgt Zacharia de profetieën die in de Bijbel staan en wordt hij priester. Dat is heel mooi beschreven.

Zacharia en Jaël krijgen vier kinderen en dat heeft de  schrijfster beetje in onze tijd geplaatst. In die tijd kregen de kinderen tot ongeveer hun vierde jaar borstvoeding en werd een vrouw daarna pas weer zwanger. Jaël en Zacharia hebben kinderen van vier jaar, twee jaar en nul jaar. Na achttien maanden komt er dan weer een kind. Dit is het eerste deel uit een serie over Bijbelse profeten.