19129

Winterpad

Folkers, Gera

14-12-2019

Celine is bezig om de nalatenschap van haar moeder op te ruimen. Het plan is om het huis te verkopen en het verleden zo snel mogelijk achter zich te laten. Dan vindt zij in een oude statenbijbel een aantal brieven van haar moeder. Als ze begint met lezen kan ze niet meer stoppen. Ze leest over het leven van haar moeder, hoe zij als baby haar ouders verloor en nog meer mensen om haar heen weg zag gaan. Hoe ze daarmee omging en wat er in het leven van haar moeder gebeurd is. Ze komt tijdens haar zoektocht onder andere in het Huis ter Wolde terecht en ontdekt drama’s waarvan ze nooit geweten heeft.

Celine heeft een lieve man die haar ondersteunt en helpt in de heftige periode. Hij blijft ook trouw in deze rol. Ze ontmoet mensen uit het verleden van haar moeder en neemt een ingrijpende beslissing. Het is heel mooi om het verhaal te zien groeien, eerst gaat het om Celine, daarna om Celine en Olga. Die wisselen elkaar af in de hoofdstukken. Dan komt er verder in het verhaal Evi bij die verder vertelt als Olga haar verhaal niet af kan maken. Daarna komt Marianne, een personage die een belangrijke rol speelt in het verhaal van moeder en dochter. Allemaal mooi beschreven personages die goed en realistisch overkomen op de lezer. Ze blijven ook goed in hun rol.

Gera Folkers heeft met Winterpad een heel mooi en intens verhaal geschreven, met een laagje verdriet, een laagje berusting dat dingen gaan zoals ze gaan, maar vooral omlijst door mooie zinnen zoals: “Ooit is er iets van geluk geweest in dit huis.” Maar ook de mooie tekeningen die in het boek staan geven de sfeer goed weer.

De aandoening borderline waarnaar verwezen wordt, krijgt een kleine en goed passende rol in dit verhaal. Geen eindeloze uitleg van dit ingewikkelde ziektebeeld maar Gera laat de gevolgen voor de omgeving en de persoon zelf zien, mooi verweven in het verhaal van Olga en Celine. En dan is het verhaal rond en het boek uit. Een heerlijke roman over de relatie tussen moeder en dochter en over hoe de omstandigheden levenslopen kunnen bepalen.