Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

07019

De weg terug, een heroriëntatie

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Nieuwhof, Boaz

Geloofsopbouw

Cora van Dijk

01-11-2007

3 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Het hoofdthema van dit boek is: wij moeten Christus aannemen als Verlosser en tevens de Thora volgen, inclusief de oud testamentische feesten. Wanneer wij een volgeling zijn van Jezus, leven wij net als Hij deed volgens de wet van Mozes. Hiernaast komen ook vele andere onderwerpen aan bod, zoals de twee huizen van Israël, de drie-eenheid, het duizendjarig rijk e.d. Het voert te ver om de onderwerpen hier kort te beschrijven, maar het is het lezen waard.

Ik kan het in veel met de schrijver eens zijn. De zogenaamde vervangingstheorie (kerk i.p.v. Israël) is al lang door de meeste kerken verworpen. Er zal 1 gemeente zalig worden, samengesteld op alle tijden en alle volken. Mensen uit het oude en nieuwe verbond samen. Dat kennis van het oude verbond ons geloofsleven kan verrijken en verdiepen is zeker. Het volgen van Christus is zeer belangrijk. Maar hier komt dan toch mijns inziens een kromme redenering: wij moeten ook de Thora volgen om zalig te kunnen worden. Er is maar 1 weg waardoor wij zalig kunnen worden: het aanvaarden van Jezus Christus als onze Heiland en Verlosser. Wanneer wij dat doen mogen wij door Zijn bloed gereinigd worden. Niet door bloed van een lam of zondebok zoals in het oude verbond. Het volgen van de Thora uit respect kan ik me wel voorstellen, maar niet als middel tot behoud; dat is Jezus alleen.

Graag wil ik mensen die dit bevestigd willen zien aanraden om Efeze 2 in zijn geheel te lezen. Ook in het boek Romeinen vinden we veel informatie over dit thema.

De schrijver verontschuldigt zich voor de vele fouten in het boek. Maar ondanks dat kan ik toch iedereen aanraden het te lezen, het zet je aan tot Bijbelstudie en het overdenken van je eigen geloof.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.