09052

Vrouwen aan de macht

Gold, Claudia

Historische portretten

04-11-2009

In een prachtig vormgegeven boek komen 50 vrouwen voorbij. Het is de geschiedenis van 50 bijzondere vrouwen uit de periode van de 15e eeuw voor Christus tot heden ten dage. Velen van hen zijn koninklijke figuren. In ongeveer 3 pagina's per vrouw wordt hun historische verhaal verteld. Dit alles is omlijst met prachtige foto's, schilderijen e.d. en veelal voorzien van een handige tijdlijn.

De verhalen zijn stuk voor stuk zeer interessant, regelmatig las ik nieuwe feiten die me nog niet bekend waren. Een paar figuren uit het boek die ik nog niet kende: Puduhepa, koningin der Hettieten of Zenobia, koningin van Palmyra. Maar natuurlijk ook beroemde vrouwen: Catharina de Grote of Indira Gandhi. We vinden verschillende Bijbelse figuren, zoals natuurlijk Batseba, de vrouw van David, waarvoor hij zelfs een moord pleegde.

Telkens wordt bij elk van de vrouwen niet alleen hun persoonlijke verhaal verteld, maar ook de geschiedkundige gegevens uit die tijd worden beschreven en een beeld van de cultuur waarin zij leefden. Het zijn prachtige portretten geworden van vrouwen die we niet moeten vergeten. Zelfs ook een goed boek om bijv. bij geschiedenislessen op de middelbare school te gebruiken, maar vooral om gelezen te worden door mensen die interesse hebben in de menselijke geschiedenis. Voor beginners een prima en ontspannen boek om eens te lezen, maar ook voor gevorderden goed; je vindt er dan zelfs nog nieuwe feiten in.

Al met al ben ik erg enthousiast over dit boek. Een laatste punt wat niet onbelangrijk is: het boek is absoluut goedkoop voor hetgeen je er voor krijgt. Mooi stevig gebonden, goed geïllustreerd, een boek om te lezen en te herlezen. Zeker 5 sterren waard!