17007

Vogelvlucht

Verweerd, Joke

Els Florijn

25-01-2017

In het nieuwste boek van Joke Verweerd, Vogelvlucht, speelt de ramp met de MH17 een belangrijke rol. Matthy, de hoofdpersoon van het boek, heeft namelijk op het allerlaatste moment de vlucht gecanceld. In plaats van een vakantie met haar vriendin Annis, kiest ze er voor om bij de piloot Sweder te blijven, met wie ze een relatie heeft.

Op het moment dat het verhaal begint, is de ramp al gebeurd en probeert Matthy uit alle macht zin te geven aan haar leven. Niets lijkt meer wat het eerder was: ze beseft dat als zij niet voor zichzelf had gekozen, ze nu niet meer in leven zou zijn. In het licht van dat besef gaat ze anders kijken naar haar leven. De relatie met Sweder verslechtert, en ze zoekt vooral steun bij haar zus en vrienden. Van Boet, de broer van Annis die naar Nederland komt om samen met Matthy de flat van Annis op te ruimen, en een aantal dingen te regelen, krijgt ze veel steun. Uiteindelijk maakt Matthy de keuze om een reis te gaan maken met Raf en Boet, een reis die ze ongetwijfeld niet ondernomen had als de ramp haar manier van kijken en denken niet had veranderd.

Joke Verweerd kan als geen ander het intermenselijke beschrijven, de verhalen van gewone mensen. Het boek Vogelvlucht is een heftig en soms ontroerend verhaal, met een onverwacht spannende afloop. Je kunt je als lezer goed verplaatsen in Matthy, en ook in Boet en Raf, de bijzondere mannen in het verhaal. Annis blijft als personage wat onderbelicht, in zoverre dat ik mij tijdens het lezen telkens afvroeg: hoe zouden haar laatste ogenblikken zijn geweest? Is ze bang geweest? Was het snel voorbij? Vragen die niet aan de orde komen in het boek. Een tweede leven begint als je beseft dat je maar één leven hebt, is het motto van dit boek.