17021

Voetpad naar Vergelegen

Barnard, Chris

16-03-2017

De cover van dit boek lijkt op een onderdeel van een schilderij. Een jongetje (ik denk dat het Christian moet voorstellen) staat met de rug naar ons toe. Dit beeld geeft heel mooi de sfeer van het boek weer.

Bij het openen zie je gelijk een kaart van Zuid-Afrika zodat je kunt zien waar het verhaal zich afspeelt en hoe ver de afstanden zijn die Christian met de ossen moet lopen. Christian is heel arm. Hij woont met zijn ouders, zus Hanna en broertjes Karel en Sammie op een boerderij in Zuid-Afrika. Het bestaan is hard en ze komen net (niet) rond. Zijn grootste wens is het dragen van schoenen, daar wil hij alles voor doen.

Christian is een tiener die ook worstelt met zijn gevoelens en de hormonen dansen door zijn lijf. Hij is verliefd op hun buurmeisje Patty. Hij voelt zich ondanks alles gelukkig op de plek waar hij woont. Hij weet niet beter dan dat hij later ook boer wil worden en alles van zijn vader over zal nemen. Het gevoel van verbondenheid in dit gezin is groot. Iedereen werkt mee aan het binnenbrengen van genoeg geld voor het aflossen van de hypotheek. Dit hangt als een zwaard van Damocles boven hun hoofden. De angst om alles achter te moeten laten, net als hun buren, is heel groot.

Dan wordt zijn broertje ziek en dat is het moment waarop het wankele evenwicht ernstig verstoord wordt. Er blijkt nog een oudere broer te zijn die in de mijnen van Consort werkt en als alles afgelopen lijkt, dan biedt hij een uitkomst. De vraag is of de familie daarmee kan leren leven en of ze hier ook gelukkig zullen worden.

Voetpad naar Vergelegen is een hele mooie roman gevuld met bijzondere omschrijvingen van de omgeving en de gebeurtenissen. Je wordt door de auteur echt meegenomen naar het Zuid-Afrika van de vorige eeuw. In het begin lijkt het een verzameling met verhalen van verschillende gebeurtenissen in het leven van Christian en moet je even zoeken naar het verband, waar gaat het naartoe? Dan merk je dat je door deze verhalen de situatie van het gezin (en hun omgeving) pas goed gaat begrijpen. Er zijn spannende momenten als kinderen vermist worden of als de regen toeslaat maar ook mooie momenten samen als ze oud en nieuw vieren. Dan komt het toch zover dat ze alles achter moeten laten. Bijzonder is dat ze vol vertrouwen weer op pad gaan. Je denkt dat het verhaal is afgelopen maar niets is minder waar, het einde van dit boek is zo mooi en ontroerend. Jammer dat het uit is.

Voetpad naar Vergelegen is een boek voor de romantische lezer, de lezer die van geschiedenisverhalen houdt en van familieverhalen.