Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

13063

De tien geboden van geluk

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Ros, Carianne

Christelijke verdieping

Saskia Schouten

03-09-2013

5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

In dit prachtige vormgegeven boek worden de tien geboden uitgebreid besproken. Elk hoofdstuk behandelt een gebod vanuit de vraag: wat geeft geluk in dit gebod. Er wordt ingegaan op de stelling: wat als ik de dader ben en mij niet houd aan dit gebod? In elk hoofdstuk staan vragen en Bijbelteksten om over na te denken. De hoofdstukken eindigen met een gebed.

Bijzonder vind ik de uitleg van het gebod: Steel niet.
Behalve het 'gewone' stelen, het wegnemen van iets wat niet van jou is, noemt de auteur nog veel meer aspecten van stelen: Je laat je geluk stelen wanneer je te veel vasthoudt aan gisteren of wanneer je je zorgen maakt over morgen. Dit n.a.v. een uitspraak van Will Rogers: Laat gisteren niet te veel stelen van vandaag. De auteur voegt daaraan toe: Laat morgen niet te veel stelen van vandaag omdat we vaak bezig zijn met datgene wat misschien wel eens zou kunnen gebeuren maar vaak niet gebeurt.

Leef vandaag en hou je niet bezig met de dingen die je gisteren (niet goed) hebt gedaan. Gisteren komt nooit meer terug. Het is interessant dat dit gebod gelieerd is aan alle geboden.

Als je andere goden vereert, steel je de eer van God.
Als je godenbeelden maakt, steel je Gods glorie en almacht.
Als je Gods naam misbruikt, steel je Gods grootheid en ontneem je jezelf Gods zegen omdat je een vloek over jezelf uitspreekt.
Wanneer je de Sabbat niet als een heilige dag ziet, dan ontneem je jezelf en God de tijd met elkaar.
Wanneer je je ouders niet eert, steel je respect en liefde.
Wanneer je moordt, ontneem je leven.
Wanneer je overspel pleegt, ontneem je de eenheid.
Wanneer je over een ander een vals getuigenis aflegt, steel je de eer van de ander en waarheid van jezelf.
Wanneer je jaloers bent op iets dat een ander heeft, dan ontneem je jezelf de vreugde over alles waarmee God jou gezegend heeft.

Het laatste hoofdstuk gaat over het grootste gebod: Heb de Heer uw God lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede daaraan gelijk is: heb uw naaste lief als uzelf.

Wat jezelf betreft: heb jij jezelf zo lief dat je jezelf het eeuwige leven gunt door Jezus aan te nemen in je hart?
Dit boek kan ik iedereen aanraden. Het werpt een nieuwe, verhelderende blik op de tien geboden. Het is een echte eye-opener; nog nooit las ik eerder zo uitgebreid en toegankelijk een boek over de tien geboden.

 

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.