13062

Rivier van genade

Hoff, B.J.

Marga Janssen

29-08-2013

Dit is het derde en laatste deel van de serie 'De jaren in Rivierhaven".

Het gaat over de jonge weduwe Rachel Brenneman en de 'buitenstaander'Jeremiah Gant. De locatie: Amish gemeenschap in de buurt van Riverhaven, Ohio, Noord- Amerika, november 1856. Je kunt je moeilijk in de personages en het verhaal verplaatsen als je de voorgaande delen niet gelezen hebt.

Verschillende bijzondere karakters worden weer verder op realistische wijze beschreven. De hoofdpersonen Rachel en Jeremiah kunnen niet trouwen omdat Jeremiah's bekering niet goedgekeurd werd door bisschop Graber. Jeremiah werkt nu als timmerman en woont met voormalige slaaf en vriend Asa bij de werkplaats. Samen zijn deze twee mannen nog actief in het werk om slaven te bevrijden. Het is onmogelijk voor een slaaf om zonder hulp vrij te komen. We lezen in dit boek namelijk over de jaren waarin de slaven uit het zuiden een weg naar de vrijheid zochten via de ondergrondse spoorweg.

De Iers- Amerikaanse Jeremiah kwam in het eerste deel zwaargewond aan de deur van Rachel als gevolg van een reddingsactie, maar voor Amish is het verboden om zich in wereldse zaken te mengen. Rachel's broer Gideon wil hen nu ook helpen en het blijkt dat een bevriend Amish echtpaar al lang in het geheim betrokken was. Dit heeft grote gevolgen! Gant hoopt dat een nieuwe bisschop wel zijn goedkeuring zal geven om met Rachel te trouwen. Er zijn drie mogelijke nieuwe bisschoppen. Als Samuel Beiler gekozen wordt kan hij het wel vergeten. Deze man probeert al jarenlang op een manipulatieve manier Rachel over te halen met hem te trouwen. Er gebeuren vreemde dingen rondom Rachel en haar huis: iemand pleegt steeds aanvallen op haar huis en uiteindelijk op haar leven. Bisschop Graber sterft en Samuel wordt de nieuwe bisschop.

Er zit een goede verhaallijn in de serie. Dit derde boek van deze meeslepende serie vind ik zelf het spannendst. Het blijft bijvoorbeeld lang onduidelijk wie Rachels aanvaller is. De weer- en natuurbeschrijvingen, de 'relatie' van de lynx met Gant dragen bij aan de emoties en de spanning. Als het gezin van Samuel Beiler onder de loep genomen wordt, lijkt het boek bijna een psychologische roman. Het boek is voor een christelijke doelgroep geschreven. Rachel moet kiezen tussen haar Amish geloof met starre tradities of haar liefde voor Jeremiah. Ze kiest duidelijk voor haar geloof maar stelt wel vragen naar God toe. In het boek wordt duidelijk dat het Gant niet alleen te doen is om Rachel maar dat zijn relatie met God groeit.

Boven elk hoofdstuk staat een spreuk, minder of meer van toepassing op het desbetreffende hoofdstuk maar, hoewel de spreuken erg mooi zijn, voegen ze voor mij niets toe aan het boek. Aan het eind van het boek staan twaalf goede discussievragen.