17010

Teleurgesteld in God

Yancey, Philip

Christelijk themaboek

06-02-2017

Op een dag wordt Philip Yancey gebeld door een student theologie: Richard. Hij is tijdens zijn studie tot geloof gekomen en is bezig met een scriptie over Job. Richard vraagt of Yancey het boek wil lezen om te kijken of het als boek kan worden uitgegeven. Als het boek bijna wordt uitgegeven, doet Richard een schokkende bekentenis. Hij verklaart tegenover Philip dat hij niet meer gelooft in wat hij in zijn scriptie geschreven had. Het is zelfs zo, dat hij God haat.

Richard vertelt vervolgens hoe dat proces is verlopen. Een van de doorslaggevende momenten daarin was tijdens een kerkdienst. Daar kreeg de gemeente te horen dat er een vliegtuig met negen zendelingen was neergestort. Er waren geen overlevenden. Direct na die mededeling stapte iemand naar voren die zojuist een ander vliegtuigongeluk had overleefd. „Prijs de Heer", riep de hele gemeente. Richard walgde ervan. Als God die ene man bij een vliegtuigongeluk had gered, was hij dan ook niet verantwoordelijk voor de dood van de negen zendelingen? Richard voelt zich uiteindelijk verraden door God en dat is volgens Yancey de ergste pijn die een mens kan ervaren.
In dit boek behandelt Philip Yancey 3 hoofdvragen die teleurgestelde christenen kunnen hebben: Is God oneerlijk, zwijgt God en verbergt God zich?

Yancey neemt de lezer mee de Bijbel door. Hoe handelt God in de verschillende perioden van de geschiedenis? Zijn er verschillen en waarom dan? Aan het eind bespreekt hij het boek Job. Hij is immers het toonbeeld van een gelovige die de ultieme teleurstelling in God meemaakt omdat hij alles verliest: zijn bezit, zijn kinderen en zijn gezondheid. Yancey trekt mooie vergelijkingen tussen hem en mensen als Richard. Job kreeg uiteindelijk min of meer antwoord van God. Richard kreeg nooit het signaal waar hij zo naar verlangde.

Mooi is dat Yancey geen oordeel velt, maar zijn vriendschap aanbiedt en met Richard in gesprek blijft. Daarbij brengt hij zichzelf naar voren als mens. Een mens, die soms twijfelt en bereid is om alles te onderzoeken met betrekking tot deze eerlijke vragen. Juist die houding zorgt ervoor dat dit boek boeiend en aantrekkelijk en uitstekend te lezen is, waar je ook zit in je relatie met God.

Het meest aansprekend waren voor mij de hoofdstukken: Waarom God geen uitleg geeft; Waarom God niet ingrijpt en Verbergt God zich, resp. Hoofdstuk 25, 27 en 28. En in dit gedeelte de uitleg van de term ‘transpositie’, een mooie term voor hoe God de onvoorstelbare stap heeft gezet om zich afhankelijk te maken van mensen door in hen te willen wonen. De uitwerking van dit thema, na alle hoofdstukken over de drie gestelde vragen staat precies op de goede plek en helpt ons begrip over wie God is met betrekking tot het ellendige deel van ons mens zijn, te vergroten.

[Total: 3 Average: 4]