17011

Waarom grijpt God niet in?

Kamp, Wilkin van de

Christelijk themaboek

10-02-2017

Gelijk al op het eerste schutblad komt de tekst regelrecht naar binnen: “Zorg dat je blijft geloven, en dat je vanbinnen eerlijk bent tegenover God. Sommige christenen vonden dat niet belangrijk. Daardoor is hun geloof nu verdwenen, net zoals een schip dat gezonken is.” 1 Timotheüs 1:19. De relevantie van de vraag op het titelblad komt na deze tekst direct in een ander perspectief te staan. “Zorg dat je blijft geloven, wat er ook gebeurt,” denk ik erachteraan. Dat is een wijze en waardevolle raad van Paulus. Uiteindelijk komt Wilkin van de Kamp ook tot die conclusie: het gaat om geloof, vertrouwen op wat God heeft gezegd en heeft laten opschrijven. Gaat het daarom niet meer om de vraag waarom God niet ingrijpt in situaties waarin het leven (te) moeilijk wordt? Toch, de titel is goed gekozen.

Ik was eerlijk gezegd blij dat ik eerst het boek van Philip Yancey: Teleurgesteld in God, had gelezen. Hij staat langer stil bij drie wezenlijke vragen en leidt de lezer door zijn worsteling met die vragen. Is God oneerlijk, zwijgt God en verbergt God zich? Doordat ik dit boek had gelezen en de eerlijke en positieve uitwerking en de aandacht van de schrijver voor deze vragen op me had laten inwerken, was ik beter voorbereid op de gedegen en Bijbelse uitleg van Wilkin van de Kamp. Ik raad iedere lezer ook aan om deze twee boeken in deze volgorde te lezen.

Zowel Philip Yancey als Wilkin van de Kamp besteden in hun boeken aandacht aan het boek Job en plaatsen dat midden in hun betoog. Wilkin heeft de 7 vragen van Job in zijn boek gezet en die komen hierop neer: Waarom ben ik hier? Heeft het leven zin? Waarom leef ik als ik niks kan bijdragen (door de omstandigheden van het lijden)? Wie is God voor mij? Wil God het goede voor mij? Waarom krijgt slechtheid en zonde zoveel ruimte? Kan ik God ooit echt kennen? Ik ben blij dat Wilkin deze vragen van Job neerzet en daar direct achteraan verwoordt hoe God antwoord geeft aan Job. Een antwoord waarvan zowel Philip Yancey als Wilkin zeggen dat het niet het directe antwoord op onze vragen is, maar toch een antwoord. Een uitnodiging. Een vraag of je bereid bent te vertrouwen dat God zo groot, genadevol en liefdevol is als Hij zegt.

En in wezen draait het om onze reactie op die vraag. Dan kun je namelijk verder kijken in je leven en in de tijd en in wat God over de toekomst zegt in de Bijbel. Waar Philip Yancey met liefde veel ruimte geeft aan de worsteling van de vragensteller, daar moedigt Wilkin van de Kamp de lezer aan om toch vooral voor geloof te kiezen. Het behoedt ons voor een kramp. Je hoeft niet meer te winnen, want Jezus heeft de dood en het kwaad overwonnen, hoewel we ons mogen inspannen om helemaal voor God te gaan. We mogen vanuit de geweldige vrije, schone en rustige positie die dingen ondergaan en ondernemen, die we op onze weg krijgen of vragen, met de hulp van Gods Heilige Geest.
Philip Yancey doet een appel op de lezer om vooral eerlijk te zijn tegen God omdat we geen idee hebben wat het voor God betekent als we in Hem geloven, maar hij zet de deur naar de enorme rijkdom ervan voor de lezer open. Wilkin van de Kamp legt vooral uit waar de waarde van het geloof voor onszelf zit en benadrukt dat het leven hier op aarde de enige en belangrijke stage is voor een altijddurende werkelijkheid na het leven. Beide mannen zijn eerlijk over hun eigen leven en worstelingen.