12046

Sleutel tot het verleden

Rubart, Jim

17-05-2012

De zoektocht van Cameron naar een bijzonder boek uit het verleden vormt de kern van deze roman. Het moet een boek zijn waarin alles beschreven staat: heden, verleden en toekomst. Als Cameron merkt dat zijn geheugen achteruit gaat, vreest hij voor Alzheimer, de ziekte die zijn vader ook had. En hij besluit op zoek te gaan naar 'het boek'. Hierbij wordt hij geholpen door zijn schoonzus Ann. Cameron zelf is een weduwnaar die nog altijd verdriet heeft over het verlies van zijn vrouw.

Tijdens de zoektocht komen ze terecht in het stadje Three Peaks, niemand daar schijnt te willen spreken over het boek, maar het is wel duidelijk dat ze ervan weten. Ook lijkt niet iedereen betrouwbaar te zijn. En wat moet Cameron denken van de New Age-achtige beweging die er in de stad is? Toch komt hij steeds dichter bij een antwoord.

Deze roman is goed geschreven. Het verhaal leest vlot en het is niet moeilijk om met Cameron mee te leven. Helaas zit er een flink stuk in het boek (ongeveer van blz. 80 tot 150) dat geheel bestaat uit een herhaling van hetzelfde: Cameron probeert bij iemand informatie te krijgen en dit mislukt. Steeds weer, en weer, en weer..... te veel hiervan. Daardoor is het verhaal in dit gedeelte saai. Gelukkig wordt het later weer beter en spannender. Het einde is goed te noemen. Wel vind ik dat het een gemiste kans is om de lezer te waarschuwen voor New Age. Hoewel het in het boek veel voorkomt, wordt het afgedaan als een soort onschuldige hocus pocus, persoonlijk vind ik het gevaarlijker dan dat.

Eindconclusie: gewoon een goed leesboek.