13060

Reimer

Zirkzee, Jacqueline

Historische roman

21-08-2013

Als Reimer nog maar 17 jaar oud is komt hij als leerling-apotheker midden in een pestepidemie terecht. Velen sterven aan deze ziekte, ook binnen het gezin waar hij werkzaam is. Er ontstaat en plan in Reimer: hij wil graag arts worden om zieken te kunnen genezen.

De studie geneeskunde is kostbaar, maar het lukt Reimer wonderlijk goed en zijn resultaten zijn veelbelovend. Hij studeert in Leiden en leert interessante mensen kennen, onder andere Hans, die hem vertelt over de Rozenkruisers, die wellicht veel kunnen betekenen voor de geneeskunde. Maar de stad is ook gevaarlijk en Reimer te goedgelovig; hij raakt al zijn geld kwijt en heeft schulden die hij alleen kan betalen door zich aan te monsteren bij de VOC op een schip dat naar Indië vaart.

Een nieuw tijdperk in het leven van Reimer gaat in. Op het schip wordt zijn medische kennis opgemerkt en werkt hij zich op tot assistent van de scheeps-chirurgijn. Ook hier weer krijgt hij te maken met de pest. Door zijn handelwijze tijdens deze epidemie krijgt hij veel aanzien bij alle soorten mensen op het schip, inclusief de kapitein. Ook zijn verblijf in Indië is heel bijzonder; hij gaat onder andere op zoek naar de panacee, het ultieme geneesmiddel waarvan hij de receptuur op Banda hoopt te bemachtigen.

Het verhaal in dit boek is goed uitgewerkt. Je blijft benieuwd hoe de levensweg van Reimer verder zal verlopen. Het einde van het boek vraagt eigenlijk om een vervolg, hopelijk komt dat er ook. Een thema dat regelmatig aan de orde komt is geloof en bijgeloof; beiden kwamen veel voor en zijn kunstig in het verhaal verwerkt. Er is een relatie gelegd tussen Reimer en Jan Pieterszoon Coen, die op een drastische en gewelddadige manier de eilanden onderwierp omdat hij dat nodig achtte voor de Nederlandse handel. Hij had totaal geen respect voor de bevolking van de eilanden en achtte hen minderwaardig, iets wat Reimer vreselijk vond. Het einde van het boek is wat minder boeiend, je ziet het al aankomen. De auteur heeft als journalist veel van de wereld gezien door haar vele reizen. Zij is historicus en heeft haar kennis en ervaring goed gebruikt om een uitstekende historische roman te schrijven. Reimer is haar vierde boek.

Een voorproefje: