13059

Het glazen paleis

Moirae, Latoya

Jeugdboek

19-08-2013

Yougian serie deel 2.

Met veel belangstelling heb ik dit boek gelezen. Het verhaal speelt in een mythische wereld, waar gewone mensen wonen en ook het niet gewone meisje Aryn. Zij is een kruising tussen een mens en een mythische vrouw met vleugels. Dit meisje is de laatst nog levende 'half-Harpij' in de geschetste wereld. Een voor het verhaal gelukkige kruising, want alleen de vleugels en de mythische krachten die de Harpij bezitten, heeft zij meegekregen. Ze is een tiener van 15 jaar. En bevriend met een tiener van het andere geslacht: Charlie, een gewone jongen, waarmee ze vrijwel is opgegroeid als met een broer.

Hiermee is de toon gezet. Het boek lijkt voor tieners geschreven. En zoals in elk 'goed' hedendaags verhaal: de helden blijven leven, terwijl er een flink aantal mensen op een gruwelijke manier aan hun einde komt. Het 'goede' overwint het kwaad. De 'liefde' heeft het laatste woord. Eind goed, al goed.

Ik heb de hiervoor genoemde woorden 'goed' en 'liefde' tussen haakjes gezet, omdat er van alles mee aan de hand is. De mythische krachten die in Aryns geest huizen, moet ze nog leren beheersen en op een goede manier gebruiken. Met dat oefenen veroorzaakt ze schade en zijn mensen bang voor haar. Hierin zit een gegeven dat aan mijn eigen opvatting vreemd is. In mijn opvatting kan het goede geen schade veroorzaken en er niet voor zorgen dat mensen angst ontwikkelen.
In de enorme strijd die Aryn uiteindelijk tegen het kwaad voert, hoewel, Charlie voert de strijd en rolt op een heel bijzondere manier heelhuids erdoorheen, sterft de bemanning van een schip: gruwelijk afgeslacht door een zeemonster en een demonische vrouw. Aryn is ook in de macht van die vrouw en kan weinig uitrichten, pas aan het eind van de strijd kan ze haar eigen krachten gebruiken.
Dan blijkt dat zelfs deze vrouw, die al zoveel onheil heeft aangericht, slachtoffer is van de macht van het kwaad (en in haar jonge jaren een beeldschone lieve jonge vrouw was, die door verbittering toegang gaf aan de verkeerde magie). Toch moet zij gedood worden, want de overheersing van het kwaad heeft haar al te lang te pakken.
De 'liefde' in het boek blijkt op het eind niets anders te zijn dan de 'drang om te paren', wat letterlijk zo gezegd wordt. O, wat doet dat afbreuk aan de poging van het boek de boodschap te brengen dat de goedheid en de liefde het kwaad werkelijk zullen overwinnen.

Voor tieners die geen goed beeld hebben van wat goedheid en liefde werkelijk zijn (de alles opofferende liefde van een mens die zijn leven geeft voor een ander en de vergeving van het kwaad van de mens die berouw heeft), vertelt dit boek een verwarrende boodschap: je kunt er niets aan doen wanneer je een slecht mens bent, want dat komt waarschijnlijk door teleurstellingen die je vroeger hebt meegemaakt; je kunt er niets aan doen wanneer je verliefd bent, je moet gewoon je hart volgen; je bent waarschijnlijk de enige, die zich zo voelt, je zult de strijd alleen moeten strijden; je hebt gaven die je ontwikkelt en gaven die gewoon "aan" je zitten, daar moet je het mee doen.
De schrijfster heeft haar best gedaan om zuiverheid en goedheid ook mooie vormen en kleuren te geven en slechtheid en boosheid, lelijke vormen en kleuren, daarin waardeer ik haar keuze.

Dit boek lijkt een mooi sprookje, maar er is geen echte verlossing en er is geen echte hoop. Alles kan zomaar weer veranderen (dat moet ook want anders zou de schrijfster geen serie kunnen schrijven), het kwaad keert zomaar weer in een andere gedaante terug. Wie je ook bent, je bent waarschijnlijk slachtoffer en je zult het beste ervan moeten maken.

Voor mij, als christen, een boek om bij stil te staan. Heb ik hoop? Wat is liefde? Wat is werkelijke goedheid? Hoe zie ik het kwaad? Ik word bepaald bij mijn menselijke onmacht: ik kan duivelse machten niet aan, de elementen of destructieve gevoelens hebben soms de overhand. Hoe ga ik daarmee om, wanneer ik er mee geconfronteerd wordt?
Ik geef dit boek de aanbeveling voor christenen: als jouw tieners dit lezen, lees het met hen mee en bespreek het met ze. Leg de duidelijke boodschap van de Bijbel er eens naast en laat de verschillen en overeenkomsten zien en vertel wat jouw hoop en visie op liefde en goedheid is.