10030

Prinses Marianne

Cruyningen, Arnout van

Historische beschrijving

Ina Velthuizen

18-06-2010

Met dit boek geeft Van Cruyningen ons een indruk van het leven en de persoonlijkheid van prinses Marianne, dochter van Koning Willem I. Op 20-jarige leeftijd treedt zij in 1830 in het huwelijk met haar neef Albrecht van Pruisen. Het echtpaar krijgt drie kinderen, maar het huwelijk houdt geen stand. Na een scheiding van tafel en bed in 1844 wordt het huwelijk in 1849 ontbonden.

Zoals het Woord vooraf aangeeft, is over deze prinses veel geromantiseerd, gefantaseerd en geroddeld. Van Cruyningen kiest voor een andere insteek. Hij blijft dicht bij de feiten en verwijst veelvuldig naar betrouwbare bronnen, zonder een eigen interpretatie te verwoorden.

Resultaat is een boek zonder spanning en sensatie, maar wel een boek dat een betrouwbaar beeld geeft van deze boeiende prinses. De bronteksten zijn niet altijd even makkelijk leesbaar voor de gemiddelde lezer. Met deze werkwijze geeft de schrijver de lezer echter de mogelijkheid om zijn eigen 'oordeel' te vormen. Al lezend ontstaat zo een goed beeld van wat zich in het leven van prinses Marianne heeft afgespeeld. Boeiend is het om te zien hoe formeel zaken in die tijd geregeld werden. Zo wilde het Nederlandse hof de scheiding van prinses Marianne en prins Albrecht niet erkennen, zolang er geen officiële kennisgeving uit Pruisen kwam.

Het is geen boek voor romanlezers. Wel een aanrader voor mensen met historische interesse. Op een paar punten dreigt het wat saai te worden, maar over het algemeen is de tekst pakkend genoeg om je nieuwsgierig te maken naar het vervolg.