Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

18022

Parels van het Katholieke Geloof

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Mortelmans, Vic

Leerboek Katholiek geloof

Cora van Dijk

23-02-2018

4 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Dit boek is bedoeld voor katholieke jongeren om op zoek te gaan naar hun geloof en het geloof van hun ouders. Je zou het een soort huiscatechese kunnen noemen. Wat ik prachtig vind is dat het begint met het Onze Vader. De inhoud van dit gebed wordt op een moderne, aansprekende manier behandeld. Nieuw is voor mij de visie op ‘Geef ons heden ons dagelijks brood.’ Dit wordt vergeestelijkt, iets wat ik wel heel aansprekend vind. Waarom zouden we hier alleen het tastbare brood in zien en niet Jezus, het Levende Brood?

Dan komt de betekenis van kleuren in de Bijbel aan de orde. Interessant en met veel Bijbelteksten als voorbeeld. Met als inspiratie de heilige Edward Poppe, die een leven van aanbidding leefde voor zijn Heiland Christus, laat de schrijver zien hoe belangrijk het is een leven van eren en aanbidden te leiden. Daarna komt het belang van Maria aan bod die ons naar Christus moet brengen. Hier ligt natuurlijk een verschil tussen protestanten en katholieken. Ik geloof dat de weg tot God, de weg tot Jezus en de weg tot de Heilige Geest vrij is sinds de bittere dood van Gods Zoon. Wij hebben daar geen mens voor nodig, hoe mooi het ook is dat Maria zich zonder vragen beschikbaar stelde om Jezus te baren. Ook met de uitspraak dat voorzichtigheid de deugd is die ‘de beste middelen doet aanwenden om christelijk te leven en in de hemel te komen’ kan ik het niet eens zijn. Niet voorzichtigheid, maar de liefde is het belangrijkste en we kunnen alleen in de hemel komen door de genade van God de Vader, niet door verdienste.

Wat moeten we met ons geweten? Er wordt ingegaan op de 10 geboden. Daaraan zijn nog 5 geboden van de kerk toegevoegd. Daarnaast wordt een dagelijks gewetensonderzoek aanbevolen. Natuurlijk is bij dit onderwerp ook aandacht voor de biecht. Iets wat bij de protestanten verloren is gegaan. Toch is dat best jammer. Ik denk niet dat het een verplichting zou moeten zijn, maar wel een mogelijkheid. Bijzondere aandacht wordt gegeven aan ‘de theologie van het lichaam.’ Dit gaat verder dan alleen over seks. Ook thema’s als ‘Wie ben ik?’ komen aan de orde.

Het gedeelte over scholastiek is pittig. Moeilijke woorden als subjectivering, analogieën en dergelijke worden gebruikt. Dat is niet toegankelijk voor alle jongeren. Wel mooi dat de vraag of we de Bijbel, zoals bijvoorbeeld het scheppingsverhaal, letterlijk moeten nemen, met een fors JA wordt toelicht. Dit wordt vervolgd door het belang van de diverse vieringen. Ten slotte komt het brengen van lof aan de orde. Wat goed dat daarmee geëindigd wordt.

Al met al is het een kleurrijk boek met een goede indruk van het katholieke christendom. Maar wel erg pittig voor veel jongeren die niet zo goed kunnen leren. Ik heb de inhoud wat uitgebreid toegelicht, waarbij ik hoop dat veel protestanten dit lezen en besluiten dat ze wat meer over onze katholieke broeders en zusters willen weten. Want daarvoor is dit boek uitstekend geschikt. Ik geloof in verbinding van christenen en niet in verwijdering. Door het lezen van deze catechese zie ik dat de kern blijft staan: Jezus Christus, de gekruisigde Heiland, door wie wij zalig mogen worden.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.