15004

15004

Noort, Arjan van den

Bijbels dagboek

Aritha Vermeulen

08-01-2015

Toen ik aan mijn zoon van 16 vroeg want hij van de cover van het Bijbelse dagboek Ontelbaar vond. "Wel mooi gemaakt. Ziet er cool uit. Maar jammer dat het eerste woord van de titel minder goed leesbaar is." Hij las de 17 en de omgekeerde 7 niet als letters. Gelukkig hebben de woorden op de cover een verschillende kleur; dat voorkomt verwarring.

Inhoud
Arjan van den Noort schrijft in het voorwoord van dit Bijbelse dagboek dat hij geïntrigeerd is door de getallen in de Bijbel en hun betekenis. De auteur voert zijn jonge (en oudere) onderzoekers mee langs getallen die verborgen zijn in Bijbelteksten, oppervlaktematen, inhoudsmaten en ook verschillende munten. Deze getallen zijn geen droge kost maar worden mooi door geschiedenissen heen verweven zoals: het leven van Jezus, Adam, Abraham, Izak. Arjan schuwt ook de wiskundige basisbewerking in de Bijbel niet. En Goddelijke logica krijgt een plaatsje in de septembermaand.
Arjan van den Noort: "Uiteraard zijn dit geen dingen die ik zelf heb verzonnen. Ik heb veel gebruik gemaakt ven het werk van anderen. Ik heb alles van noten voorzien, zodat je eventueel wat kunt nazoeken als je interesse gewekt is ... Ik hoop je nieuwsgierig gemaakt te hebben."

Wat opvalt
Wat opvalt is het originele thema. Maar er is nog meer. Dit boek heeft een heldere bladspiegel en een mooi rustig lettertype. Goed te lezen, ook als je een beetje moe bent. Ik moest even zoeken naar het Bijbelboek waaruit een tekst genomen is. Vrij snel vond ik die aan zijkant van de pagina en als je dat eenmaal weet is het natuurlijk geen probleem meer. Elke dagboekstukje wordt afgesloten met een 'nadenker'. Soms houdt de 'nadenker' een opdracht in: Spreek goed van de Koning. Soms een vraag: Welke betekenis heeft het getal 777 voor jou?

Lijsten en bronvermelding
De auteur heeft veel onderzoek gedaan. Boeken en websites staan vermeld in de literatuur - en websitelijst achter dit dagboek. Ook bevat het boek een overzichtelijk tekstregister en talloze pagina's met bronvermeldingen.

Mijn mening over dit dagboek
Dit dagboek heeft een thema. Het thema is de symboliek van de getallen in de Bijbel. Dat past natuurlijk helemaal bij de auteur, die docent wiskunde is aan de Pieter Zandt Scholengemeenschap. Omdat ik echt een hekel heb aan alles wat met wiskunde te maken heeft, stond ik niet zo positief tegenover dit Bijbelse dagboek. Maar ik kan jullie verzekeren: het valt alles mee. Eén ding had de uitgever er van mij uit mogen laten: de twee pagina's met wiskundige begrippen. Maar mijn dochter van 14 zegt: "Dat is leuk voor mensen die wel van wiskunde houden ..." Hierover zijn de meningen in ons huis verdeeld. Dit dagboek bevat verrassende eyeopeners en veel krachtige stukjes. Ongemerkt krijg je veel informatie mee.

[Total: 1 Average: 1]