Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

15005

15005

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Kamp, Aukje van de / Kamp, Wilkin van de

Geloofsopbouw

Cora van Dijk

10-01-2015

5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Centraal in dit prachtige boek staat psalm 23. De ondertitel is: De genezende kracht van psalm 23. Als je denkt dat je deze psalm goed kent omdat je hem al jarenlang zingt, moet je beslist dit boek lezen. Maar ook voor mensen die nog niet lang geloven is het bemoedigend.

Wilkin gaat vooral in op de situatie van de herder met zijn schapen in de tijd van de Bijbel. Een voorbeeld: weet je wat het betekent als David zegt: "Gij zalft mijn hoofd met olie"? Wilkin legt hierbij op beeldende wijze uit hoe de herder de wonden van de schapen zalfde wanneer ze gewond waren. Alle beelden worden doorgetrokken naar de huidige tijd.

Aukje vertelt aan de hand van de psalm haar ziektegeschiedenis. Toen bij haar borstkanker werd geconstateerd veranderde er veel en het was een moeilijke weg. Hoe zij door de Herder Jezus Christus zelf gedragen werd, verzorgd en bemoedigd is prachtig om te lezen. Veel ervan herken ik in mijn eigen weg met de ziekte ms. Ook als wij zelf God een tijdje niet vertrouwen, is Hij altijd nabij; de herder laat zijn schapen nooit in de steek. Hij is altijd bij ons.

Door het lezen van dit boek is het beeld van Jezus als herder veel meer gaan leven. Ik heb me voorgenomen de komende jaren het boek elk jaar een keer te lezen. Zoals gezegd, leven met een chronische ziekte als ms is niet altijd makkelijk. Telkens weer wordt je geconfronteerd met uitval, handicaps en blijvende schade aan je lichaam. Wat zou ik nog graag eens kunnen dansen, springen, gitaar spelen zoals vroeger. Maar de genezende kracht van de herder is toch altijd bij mij, daar mag ik me aan vasthouden.

Als bijsluiter bij het boek zit een CD met daarop het lied "Ik zal er zijn" van Sela. De rustige, serene stem van Kinga Ban die zelf ook geconfronteerd werd met borstkanker vertelt je:
"Ik ben die Ik ben" is uw eeuwige naam.
Onnoembaar aanwezig deelt U mijn bestaan.
Hoe adembenemend, ontroerend dichtbij:
uw naam is "Ik ben", en "Ik zal er zijn".

Voor een boek als dit kan ik niet anders dan 5 sterren geven. Voor elke christen die wil groeien in de afhankelijkheid van onze Herder Jezus Christus wil ik het boek aanbevelen, in het bijzonder voor hen die een moeilijke weg gaan.

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 0 Average: 0]

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.