17142

Een onmogelijke zaak voor rechercheur Verschoor

Hooijmeijer, Olof

Christelijke politieroman

Sjoerd Veenman

28-11-2017

In een interview met de jonge debutant Olof Hooijmeijer las dat ik dat hij zich o.a. heeft laten inspireren door mijn politieromans. Het spreekt vanzelf dat ik zijn eerste boek daarna graag wilde lezen. Het eerste deel van ‘Rotterdamse zaken’ ziet er aantrekkelijk uit. Qua uitstraling heeft het vrij veel weg van de bekende Baantjer boeken. Het verhaal begint tamelijk spannend, met een aanslag in Rotterdam, waarbij rechercheur Van Zessen voor de ogen van zijn collega Verschoor om het leven wordt gebracht.

Verschoor zou daarna heel graag belast willen worden met het onderzoek naar deze misdaad, maar dat mag niet, hoewel hij er zelf – wel heel overmoedig – van overtuigd is dat hij de zaak binnen een week zou kunnen oplossen. Vervolgens starten anderen een eigenaardig en bijzonder traag onderzoek op. Het zou zich waarschijnlijk eindeloos hebben voortgesleept als Verschoor er zich toch niet stiekem mee had bemoeid.

Het boek richt zich duidelijk op een jeugdige doelgroep (wat ook wordt vermeld.) Zo is er onder andere sprake van een dreigbrief(je) dat is ondertekend door een zekere ‘Mr X’, en dat vind ik echt iets voor een jeugdroman. Hooijmeijer heeft zich verdiept in het reilen en zeilen van de recherche en dat merk je regelmatig. Absoluut een pluspunt. Helaas komen er wel een flink aantal minder geloofwaardige scenes in het boek voor. Zo is het niet logisch dat de recherche pas na een maand (!) een buurtonderzoek gaat houden in de omgeving van de plaats waar het misdrijf is gepleegd. Om over de uitkomsten van dat onderzoek te zwijgen. Ook de plot vind ik niet realistisch, al getuigt die wel van een levendige fantasie.

Veel beter vind ik de verschillende spannende scenes. Ook kan ik het erg waarderen dat de auteur zijn christelijke levensvisie bepaald niet verbergt. Verschillende van zijn personages zijn gelovig en dragen dat op een prettige manier uit.

Positieve en negatieve punten dus. Maar daar moet ik wel iets bij zeggen. Olof Hooijmeijer is pas zeventien jaar. En voor iemand van die leeftijd vind ik het echt een prestatie om een compleet boek te schrijven.

5 Reacties op: Een onmogelijke zaak voor rechercheur Verschoor