17141

Getrouwd zijn is de hemel niet

Heijningen, Annemarie van

Christelijk themaboek Huwelijk

25-11-2017

Annemarie van Heijningen durft een boekje open te doen over de schaduwkanten van het huwelijksleven. Het is een opgave om lang en gelukkig getrouwd te zijn, daar is een wilsbesluit voor nodig. De columniste schrijft haar stukjes openhartig en met een flinke dosis humor. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat ze het boekje opdraagt aan Kees van der Staaij, de man die ze ooit haar second love heeft genoemd. De insteek van het boek is duidelijk: wij blijven trouw, maar dat is niet vanzelfsprekend, werk aan je huwelijk. Ze schrijft naar aanleiding van haar eigen liefdes- en huwelijksleven. De opzet doet denken aan columns. Deze worden afgewisseld met cartoons van Willeke Brouwer, quotes over het huwelijksleven en stukjes die voorzien zijn van de kop: incident met mijn vent.

Ik vind die opzet geslaagd; de humor die van het boekje afspat is aantrekkelijk en het leest alsof je bij een cabaretvoorstelling zit. Door over haar huwelijksstrubbelingen te vertellen houdt Annemarie de lezer een spiegel voor. Het feit dat de ander niet de ideale partner is, ergernissen leiden tot ruzie, dat de liefde verdwijnt in een huwelijk, dat samen zijn ook eenzaam is, de verleiding om buiten de deur het geluk te zoeken en de uitdaging van goede seks. Deze bedreigingen van een gelukkig huwelijk zijn in het boek besproken. Dat allemaal in amper 120 bladzijden, waarvan je er zelf ook nog een paar mag invullen, door invulopdrachten. De meeste toepassingen voor je eigen huwelijk kun je zelf uit de tekst halen. Het is best bijzonder dat je vooral lacht tijdens het lezen in ‘Getrouwd zijn is de hemel niet.’ De mooie positieve gelukkige momenten van het huwelijk van Annemarie en haar man worden nauwelijks genoemd in het verhaal. Daarmee zorgen zij ondanks alles voor inspiratie om trouw te blijven! Aanrader!