202587

Ondersteboven

Piper, John

Theologie

Sandrina Wijnholds

23-02-2024

Aan het einde van zijn bediening blikt John Piper terug op de belangrijkste leerstellingen van zijn werk. Als nalatenschap heeft hij tien belangrijke waarheden die hij in zijn verkondiging heeft willen benadrukken, op papier gezet. Niet als een eindpunt van zijn werk, maar voor de christelijke gemeente als voorbereiding op de toekomst.

Hij wil met dit boek zijn passie voor God en Zijn werk verspreiden, zodat we als gelovigen Hem zullen aanbidden. Hij wil iedereen bemoedigen en versterken in het geloof. Hij doet dit door onder andere aandacht te besteden aan Gods grootheid, het christenhedonisme, zendingswerk, het leven vanuit geloof in toekomstige genade, man-vrouw verhouding, volharding en lijden. Met deze thema’s laat hij zien hoe de kracht van God verandering bewerkt. Inhoud waarbij we aangeraakt worden door Gods goedheid en in beweging willen komen om van betekenis te zijn in Gods koninkrijk. Verlost en vernieuwd te worden in Christus om ons uiteindelijk in vrijheid in God te verheugen. Zijn uitleg is daarbij vooral gestoeld op het calvinistisch gedachtegoed.

De schrijfstijl is beknopt en begrijpelijk. Dat de lezer regelmatig met stellende woorden zoals ‘een onbedwingbare, explosieve, toekomstscheppende waarheden die de wereld op zijn kop zullen zetten’ overtuigd moet worden, vind ik persoonlijk wat overbodig, omdat de inhoud voldoende voor zichzelf spreekt. Het lezen van dit boek laat een lichte teleurstelling achter. De inhoud is hier-en-daar zodanig samengevat dat de uitleg een bijna puntsgewijze weergave krijgt. Hierdoor blijft de onderbouwing wat oppervlakkig en neigt het geheel wat naar systeemdwang. De lezers die bekend zijn met eerdere werken van John Piper zullen in dit boek weinig nieuws vinden en zijn gedegen uitleg missen. Maar voor lezers die niet bekend zijn John Piper biedt het een mooie verdieping en een snelle verkenning van zijn gedachtegoed.