16060

16060

Kirkpatrick, Jane

14-06-2016

Letitia’s appelboom is een roman die gebaseerd is op het leven van een Afro-Amerikaanse jonge vrouw die in de 19e eeuw al jong de vrijheid heeft gekregen. Letitia zoekt ware vrijheid, want ondanks dat ze vrij is en zelfstandig onderneemster, heeft ze bijna dagelijks te maken met racisme. Met Davey Carson sluit ze een zakelijke overeenkomst, omdat hij haar niet als minderwaardig beschouwt en fair behandelt. Zij wordt zijn vrouw, maar een huwelijk tussen een blanke man en een zwarte vrouw is in Missouri niet toegestaan. Daarom besluiten ze hun huwelijk maar tussen hen tweetjes te houden en tijdens hun lange reis naar het westen net te doen of zij zijn slavin is.

Met een paar blanke mensen en een paar indiaanse mensen krijgt Letitia gedurende haar leven een hechte band. Zij voert uiteindelijk het totale bewind over de boerderij van haar man, terwijl hij om de zoveel tijd de goudzoeker gaat uithangen. Ze houdt van hem, maar ze is ook in hem teleurgesteld doordat hij alles aan haar overlaat. Gedurende de reis en haar eerste jaren op de boerderij wordt Letitia een nog betere zakenvrouw. Ze werkt hard en heeft lief met hart en handen.

Deze vrouw is alleszins de vrouw uit Spreuken 31, hoewel ze niet kan lezen of schrijven, rekenen kan ze uitstekend.

Voor dit boek is uitgebreid historisch onderzoek gedaan en dat is echt te merken in allerlei verhaaldetails, die heel natuurlijk in de roman zijn verwerkt. Het is geen zoet liefdesverhaal en toch is de diepste liefde in elk aspect van Letitia’s bestaan te merken. Zelfs in de donkerste periode van haar leven, waarin alles haar is afgenomen, vindt ze kracht om haar vijanden te zegenen en met haar leven verder te gaan. Hoewel ze als Afro-Amerikaanse en dan ook nog vrouw, geen schijn van kans heeft, vecht ze het onrecht dat haar is aangedaan aan. En in dat alles gaat ze niet ten onder maar kiest ze ervoor een nieuwe weg te gaan.