18013

Land van stilte

Afshar, Tessa

03-02-2018

Als Elianna 16 jaar is, lacht het leven haar toe. Ze is verloofd, oudste dochter in een rijke, hardwerkende familie en ze is helemaal weg van het werk waarmee haar vader bezig is. Plotseling hakt een tragische gebeurtenis op haar leven in. Haar aandeel in die gebeurtenis krijgt door de ontmoedigende reactie van haar vader destructieve kracht. Elianna worstelt vanaf dat moment met gevoelens van afwijzing en weinig zelfwaardering. Ze leeft in de eerste eeuw na Christus in Israël en heeft te maken met de overheersing van de Romeinen, haar plaats als vrouw in de maatschappij en haar prachtige creatieve talent. Tessa Afshar brengt die drie elementen in de ontwikkeling van de tijd na de tragische gebeurtenis bij elkaar en schetst een boeiend beeld van hoe Joodse mensen in Jeruzalem in die tijd leefden.

Als je de Bijbel goed kent, herken je namen en personen. Dat maakt het boek nog veel boeiender. Terwijl je op een bepaald moment zeker bent van een bepaalde afloop van een gebeurtenis, blijf je toch geboeid lezen, omdat je wilt weten hoe de schrijfster haar fantasie bij de Bijbelse werkelijkheid brengt en het geheel tot een geloofwaardig en overtuigend levensverhaal kan maken.

Ik heb heel erg genoten van deze roman. Niet alleen omdat ik me voor een deel kon identificeren met de hoofdpersoon, maar juist omdat de persoonlijke geestelijke ontwikkeling zo knap is weergegeven en zo natuurlijk in de historische omgeving is vervat. Tessa Afshar is een beeldende kunstenaar, die de binnenwereld en de buitenwereld vormgeeft. Je voelt het lijden van deze jonge vrouw onder je eigen huid, in je eigen buik. Je ervaart het uiteindelijke geluk van haar geestelijke volwassenheid en de liefde die ze heeft gevonden.

Boven elk hoofdstuk staat een tekst uit de Bijbel die van belang is voor dat hoofdstuk. Het is een logisch gebruik, zonder geforceerd over te komen. Of je de Bijbel nu wel of niet kent, de teksten zullen voor ieder die de roman leest een illustrerende functie hebben. Een illustratie die de inhoud versterkt en tevens de boodschap in zich draagt, dat de Bijbel iets te zeggen heeft over mijn leven, mijn strijd, mijn geestelijke, sociale en emotionele groei of achteruitgang.