14034

14034

Huisamen, Jan

24-03-2014

Katryn Jonis kan niet lezen of schrijven, maar praten kan ze! 'Kijk me in de ogen' staat vol met pittige dialogen van deze bijzondere vrouw. Ze is een kleurlinge uit het Richtersveld, een gebied in het Noordwesten van Zuid-Afrika, begrensd door Namibië, de Oranjerivier en de Atlantische Oceaan. Ze is het kleinkind van Barend Goosen en een Nama-vrouw, bruine huid blauwe ogen. Al jong ontdekt ze hoe ze achtergesteld wordt door haar huidskleur, maar ze laat zich niet klein krijgen, deze bijdehante vrouw, een harder werker. Ze heeft ideeën voor een eigen kudde, een moestuin en spaart voor een eigen stukje grond.

Maar als het verhaal begint in 1959, zit ze op de grond in een gevangeniscel, verdacht van de moord op Koos Klink, de zoon van haar aartsvijand. Alle bewijzen getuigen tegen haar; op de bewuste vrijdag rende ze met haar keukenmes achter Koos Klink aan, langs de rivier. Haar keukenmes is gevonden bij het slachtoffer en op haar jurk zit het bloed van het slachtoffer. Terwijl haar leven de revue passeert voordat het proces begint, komt er nog een bijzondere gave van Katryn Jonis aan het licht; ze kan oppraten. Dat is een kracht van één Namavrouw om met name kinderen uit de dood terug te praten.

Katryn Jonis is een bijzonder karakter. In eerste instantie komt ze niet al te sympathiek over, zo rap van tong en scherp van geest. Ze lijkt iedereen in haar omgeving te doorzien, maar ze heeft een punt; de waarheid. Er volgt een boeiende rechtszaak, waarin Katryn Jonis zichzelf verdedigt zonder enige kennis van de rechtsgang, maar met haar talent van praten en passie voor waarheid, zou geen enkele advocaat haar beter hebben kunnen vertegenwoordigen.

'Kijk me in de ogen' is een scherp verhaal over recht en buitengewone kracht. Ik had moeite met Katryn Jones en dat kwam ook door haar grove taalgebruik, waarvoor ze later in de rechtbank gewaarschuwd wordt. Aan de andere kant is dat ook het unieke van deze roman. Jan Huisamen heeft hier een kleurlinge een stem gegeven waar je niet om heen kan. Het is geen zoetsappige christelijke roman. Katryn Jones is weliswaar een gelovige vrouw,  maar kent ook de krachten van haar stam en praat over het opperwezen als Elotse. De waarde van deze roman, zit hem vooral in het zoeken naar rechtvaardigheid, maar dat is een deugd die niet alleen christenen zal aanspreken. Daarnaast is het ook interessant om te lezen over het harde leven in het Richterveld, een voor mij onbekende streek uit Zuid-Afrika. Achter in het boek staat daar meer informatie over en ook over de schrijver Jan Huisamen, die door zijn kinderen geëerd wordt als een groot verteller. Wij als lezers zullen het helaas maar met één boek moeten doen.