Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

14072

14072

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Slagter, Hoite

Bijbelstudie

Antoinette Schram

18-06-2014

2 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

In de Bijbel wordt veel gesproken over het verbond. Een afspraak tussen God en mensen. Veel christenen kennen het woord, maar weten niet precies wat het voor hun geloofsleven betekent.

Hoite Slagter wil met deze studie uit de Morgensterreeks daar verandering in brengen. Het is een uitgebreide Bijbelstudie, waarin uitgelegd wordt wat het verbond betekent. Wanneer er voor de eerste keer gesproken wordt over het verbond, wat Gods bedoeling ermee was. Waarom er een oud en een nieuw verbond is en met wie dat verbond is gesloten.

De schrijver laat voor deze studie vooral de Bijbel zelf spreken. Soms zijn daarvoor tekstgedeelten overgenomen, maar vaker staat er een tekstverwijzing. Verder geeft hij een toelichting bij de woorden zoals ze in de grondtekst staan. De schrijver spreekt wel over Bijbelcommentaren, maar noemt ze niet. Achterin staat wel een tekstenregister.  Het grootste gedeelte van de brochure gaat over het oude verbond en de uitleg daarover is duidelijk en goed te volgen.

Al vrij snel komt de schrijver tot de slotsom dat het oude en het nieuwe verbond met Israël is gesloten en niet met de gemeente. Hij realiseert zich dat het voor veel christenen een compleet nieuwe gedachte is. Het feit dat hij de gelovigen uit de Handelingentijd vooral ziet, als mensen van de verstrooide stammen van Israël bevestigt zijn visie. Overigens worden het nieuwe verbond en wat het lichaam van Christus is erg summier uitgelegd, daardoor verliest het boekje aan overtuigingskracht. De afronding van het boekje is onbevredigd. "Het is niet nodig om de zegeningen van het nieuwe verbond die de Heere voor Israël bestemd heeft, als het ware van Israël af te pakken." Hoe het dan wel moet, wordt verder niet praktisch ingevuld.

Verder dan een oproep 'om de Bijbel anders te gaan lezen', komt het niet. Er is geen beschrijving van de persoonlijke achtergrond van de schrijver of de uitgever, naar wiens werk verwezen wordt. Er ontbreekt een literatuuropgave van andere schrijvers, die de visie van de schrijver zouden kunnen onderbouwen.

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 0 Average: 0]

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.