Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

14073

14073

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Kamp, Wilkin van de

Themaboek

Cora van Dijk

20-06-2014

4.5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Wat doen woorden met een mens? Je kunt je tong zowel positief als negatief gebruiken. Alles wat uit je mond komt heeft gevolgen. Dit boek van Wilkin van de Kamp gaat in op de gevolgen van je spreken. Wat doet het met je als je vader tegen je zegt: ‘Met jou wordt het nooit wat?’. De invloed van die woorden kan niet alleen hard aankomen, maar ook een hart beroeren zodat er een laag zelfbeeld ontwikkeld wordt. Zelfs tientallen jaren later kun je nog last hebben van pijnlijke, negatieve woorden. Bemoedigende woorden daarentegen zorgen voor een positieve reactie.

In het boek worden veel Bijbelteksten besproken, voorbeelden uit de Bijbel gegeven en ook uit het dagelijks leven. Wat kan een tiener beschadigd raken door pesten of roddels via bijvoorbeeld facebook of twitter. Maar wat kan een mens bemoedigd worden door genezende woorden van God, waarbij Jezus wel de Bemoediger bij uitstek was.

Dit boek is voor iedereen in elke situatie. Het maakt dat je bewuster omgaat met je woorden. Het leert je te luisteren naar de Heilige Geest van God, die jou woorden wil ingeven om te spreken. Ook de bijzondere manier van woorden spreken, het zegenen komt aan de orde. Wat kan het veel voor mensen betekenen wanneer je goede woorden over hen uitspreekt. Een van de indrukwekkendste zegeningen vind ik die van Aäron uit Numeri: de Heere zegene u en behoede u; de Heere  doe zijn aangezicht over u lichten en zij met u allen; de Heere verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede. Helaas beseffen we vaak niet wat een rijke inhoud deze zegen heeft, doordat het uitspreken hiervan een gewoonte is geworden in de kerkdiensten en het valt niet mee om het dan telkens weer diep tot je door te laten dringen. Zoals Wilkin in zijn boek zegt: ‘˜zegenen is Gods naam op iemand leggen’.

Elke christen kan veel leren van dit boek. Het is goed om het niet te snel door te lezen, maar er een aantal weken biddend en werkend mee bezig te zijn. Zelf ga ik inmiddels veel bewuster met mijn woorden om en besef ik ook meer de diepe kracht van de woorden in de Bijbel. Voor iedereen aan te bevelen.

 

Jouw waardering

Geef jouw waardering voor dit boek:

[Total: 0 Average: 0]

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.