14131

14131

Lambrechts, Martine

Jeugdboek

Aritha Vermeulen

28-10-2014

‘Er klonk een daverend applaus vanuit een volle zaal. Noa keek terwijl heel even naar buiten... Er stonden zoveel sterren aan de hemel en eentje daarvan fonkelde net ietsje meer. Wie had dit gedacht, dat zij als model in zo'n succesvolle modeshow mocht meelopen ...? Kon haar moeder dit moment ook maar meemaken - en zat zij er nu maar bij in de zaal, naast haar vader ... Haar vader zei altijd, dat mama alles van een afstand zag, want zij was in de hemel en die ene ster, dat was haar moeder. Dit gaf Noa kracht, want dan wist ze dat ze er niet alleen voor stond, omdat haar moeder op de één of andere manier altijd bij haar was. Toch had Noa een moeilijke periode achter zich, waar zij nog heel vaak aan terugdacht.’ Zo begint Het meisje in het Paarse Bloemenveld, geschreven door Martine Lambrechts. Met dit boek wil de auteur anderen inspireren.

Waar gaat het over
Noa wil graag model worden. Haar ideaal wordt versterkt doordat haar moeder, vlak voor ze stierf zei: "Jij gaat het heel goed doen als model, ik zie het al voor me." Daarom wil Noa maar één ding: haar droom waarmaken. Voor moeder. Ze ziet zichzelf al voor zich in een wit zomerkleedje, in een paars bloeiend veld (zie de mooie cover). Haar vader vindt haar te jong om als model te werken. Ze moet eerst een fatsoenlijk diploma halen. Maar Noa heeft geen zin meer in school. Ze laat zich stiekem inschrijven bij een modellenbureau en doet zich ouder voor dan ze is. Ze wordt aangenomen. Eén van de andere modellen vraagt naar haar gewicht en lengte. "Dan weeg je toch iets meer dan ons," zegt het meisje. Dat prikkelt Noa om te lijnen. Ze wordt zo mager dat iedereen bezorgd is. Op een dag wordt ze bewusteloos in haar bed gevonden. Zal Noa ooit verlost worden van haar dwangmatige gedachten over slank-zijn en eten?

Wat vind ik ervan?
Ik vind het een heel verdrietig boekje, ook al overwint Noa haar anorexia. Het heeft me aan het denken gezet over eenzaamheid onder pubers, pesten, familieverhoudingen, communicatie en aandacht hebben voor elkaar. De scheefgroei bij Noa maakt me bezorgd. Ik vind haar zo op zichzelf gericht, het lijkt wel of ze niet kan invoelen. Logisch nadenken is er eigenlijk niet bij. Gelukkig is er later in het boek sprake van een klein beetje innerlijke groei maar ze komt als zeventienjarige nog steeds erg kinderlijk over. In het boek is doorspekt met zinnen die niet echt Hollands klinken:

"Noa kreeg al schrik als ze daar aan dacht"
"Voor een poosje mogen zo'n pillen wel genomen worden."
"Meer kan ik niet op krijgen, ik zit dik"
"Haar hart is weeral gestopt, we moeten vlug reanimeren"

Als christen geloof ik dat God alles gemaakt heeft. Het sterrenstelsel is een geweldig iets en er staan mooie teksten over in de Bijbel. Dat God de sterren bij name kent en er niet eentje vergeet. De gedachte dat Noa's moeder als een ster aan de hemel staat te fonkelen, is voor mij heel vreemd. Dat Noa door een bijna-dood ervaring genezen wordt van anorexia is uitzonderlijk. Normaal gaat er een langdurig proces van vallen en opstaan aan vooraf. Vaak is een opname in een eetstoorniskliniek nodig.

Cover
Dit boek, met de prachtige cover, is uitgegeven bij Boekscout.nl. Het is een paperback met slappe kaft en telt 166 pagina's. De prijs is € 17, 15. Vrij duur voor dit boek.