14130

14130

Rich, Roberta

24-10-2014

Het tweede boek dat ik uit de romanbundel 2014 heb gelezen is 'De vroedvrouw van Venetië '. Wat mij betreft echt vakantieleesvoer, prima voor ontspanning. De schrijfster Roberta Rich neemt je mee naar het schilderachtig Venetië met zijn grachten en smalle steegjes; de kleine kamertjes in het ghetto Nuovo, de jodenbuurt en de grote palazzo's aan het Canal Grande.

Deze historische roman speelt zich af in de zestiende eeuw. De Joodse Hanna is een vroedvrouw en helpt een christelijke vrouw bij de bevalling. Dat is op zich al streng verboden in die tijd. Bovendien gebruikt ze daarvoor haar geboortelepels, iets waarvoor ze als heks bestempeld zou kunnen worden. Ze doet het omdat ze met het geld wat ze ermee verdient haar man Isaac kan loskopen. Hij zit gevangen op Malta. Vooral het verhaal van Hanna in Venetië is erg boeiend. Elke keer eindigt het met een cliffhanger, maar eerst moet je een hoofdstuk uit Malta lezen voor je weet hoe het verder gaat. Het is mooi om te zien hoe gepassioneerd Hanna en Isaac van elkaar houden. Het blijft spannend tot het eind of ze elkaar weer zullen zien. In dat opzicht vind Ik het boek geslaagd.

Roberta Rich heeft in deze historische roman heel veel facetten beschreven, die het bijgeloof van die tijd onderstrepen. Daarnaast is het nogal bedroevend om te lezen hoe christenen en joden zich in de zestiende eeuw tot elkaar verhouden. Nergens speelt de christelijke moraal de boventoon, zoals je misschien zou verwachten. De zus van Hanna heeft zich bekeerd tot het christendom, maar leeft als courtisane. Hanna deinst niet terug om iemand te vermoorden, iets wat ik eigenlijk nauwelijks geloofwaardig acht. Van preutsheid is in deze roman geen sprake. Hannah gebruikt haar kennis zelfs om zwangerschappen te voorkomen. Ondanks dat de liefde zegeviert, vind ik dat deze roman weinig bijdraagt dan alleen maar tijdverdrijf.