17043

Gevangen in een jurk

Jennings, Regina

04-05-2017

Ann Tillerton is geen gemiddelde vrouw uit de 19e eeuw. Zij is bizonjager, weduwe en slachtoffer van huiselijk geweld. Plots komt ze voor een moeilijke taak te staan. Een vriendin overlijdt en laat haar zoontje Sammy bij haar achter. Nu moet ze wel naar de bewoonde wereld om hulp te zoeken.

Deze hulp vindt ze bij Nick Lovelace, een echte zakenman in grondprojecten en railbouw. Zij heeft hem het leven gered bij een overval en kent hem vaag via zijn zus. Nick blijkt een echte gentleman; hij helpt haar aan een tijdelijk onderkomen bij een fijne familie en Ann gaat op zoek naar de vader van Sammy.

Op een goede en soms grappige wijze wordt Ann in beeld gebracht. Onaangepast, kort door de bocht, in het leven teleurgesteld. Daartegenover de keurige Nicholas, die zijn zaakjes voor elkaar heeft, connecties in hogere kringen en daardoor succesvol. Beiden worden ze voor de keuze gesteld wat betreft hun levenswijze; wil Nick de hielen van de rijken blijven likken? Wil Ann zich aanpassen aan de normen die voor vrouwen gelden? En wat zal er gebeuren met Sammy? Kan Ann die verantwoordelijkheid wel aan?

Dit is een uitstekende roman waarin een verhaal wordt verteld dat je je kunt voorstellen in het Amerika van de 19e eeuw. Mooi worden de karakters uitgewerkt, er zijn verrassende wendingen die je niet verwacht. De omgeving waarin de hoofdrolspelers zich bevinden is krachtig weergegeven. Moeilijke vragen komen aan bod: wat doe ik als ik bij corruptie betrokken dreig te worden? Wat moet ik doen als ik plots de verantwoordelijkheid krijg voor een kind?

Regina Jennings vond ik tot nu toe een gemiddelde schrijfster van romantische historische romans. Maar dit nieuwe boek is beter en boeiender dan wat ze eerder schreef. Er zit meer psychologie in verwerkt en wat minder rust de nadruk op de romantiek, die in haar vorige boeken de absolute hoofdrol speelde. Ik vindt het een sterkte ontwikkeling die ze doormaakt en hoop dat ze verder gaat op deze ingeslagen weg. Ik moest al lachen toen ik zag hoe Jennings het boek opdraagt aan haar man: “Voor mijn man Coy. Dapper genoeg om zonder toestemming een Harley te kopen….. Charmant genoeg om ermee weg te komen.” Dit zegt al genoeg over haar creativiteit.