Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

31 oktober 2017; we herdenken dat 500 jaar geleden de reformatie begon. De kern daarvan was: Genade alleen en geen verdienste. Want oh, wat was er veel mis in de kerk; je kon aflaten kopen, biechten en daarna zoveel gebeden opzeggen als je werd opgedragen. Je kon de hemel verdienen.

 

En toch, zijn wij zo veel beter? Kunnen wij accepteren dat we van genade alleen mogen leven? Ik zie juist ook in deze tijd dat naast de genade andere eisen worden gesteld aan gelovigen. Dat kom ik ook tegen in boeken die we voor recensies ontvangen. Ik noem een paar voorbeelden.

 

 

Genade en….. tongentaal
Ik sprak een vrouw uit een pinkstergemeente. Zij vond het zielig voor mij dat ik in een traditionele PKN-kerk zat. Ik moest ‘bekeerd’ worden. Toen ik zei dat ik me een kind van God wist, vertelde ze me dat dat niet waar was. “Kun je dan in tongen spreken?” vroeg ze me. Ik kan dat niet. “Dan ben je ook geen ware christen” werd me gezegd. Op dat moment vond ik het tijd om afscheid te nemen. Ik ben verder geen discussie aangegaan. Maar genade alleen was blijkbaar niet voldoende.

Genade en…… traditie
“Juf, u komt in de hel.” Dit werd me verteld door een 7-jarig meisje op de school waar ik stageliep. Ik had een broek aan. Traditie kan een manier worden om te proberen bij God te komen. Eerst zuiver leven volgens de regels van de kerk en dan hopen dat Gods genade eens jouw deel mag worden. Eigenlijk Traditie en……. genade.

Genade en……. Welvaart
Heb je wel eens gehoord van het welvaartsevangelie dat in een rap tempo om zich heen grijpt? Als het je niet goed gaat, bewijst dat dat je geen goede relatie met God hebt. Wat een treurig ‘evangelie.’

Genade en…. Israël
Als je niet van Israël houdt ben je geen christen. Of: als je niet de Joodse feesten uit het O.T. gaat vieren, kun je geen goed geloof hebben. Deze toevoeging aan de genade ben ik regelmatig in boeken tegengekomen. Bijvoorbeeld het boek ‘Wake up.’ Het was een bestseller en je kon er dan ook veel uit leren. Maar de auteurs gingen wat mij betreft te ver; mensen die niet de Joodse leer bestuderen werden als tweederangs christenen weggezet. Genade is blijkbaar niet genoeg.

Ik kan nog wel verder doorgaan: genade en….. volwassendoop. Of genade en…. kinderdoop. Genade en…… orgelmuziek. Of genade en…… een gave band. Genade en…… ingetogenheid. Of genade en….. uitgelatenheid. Niemand van ons is helemaal vrij van zaken die we proberen toe te voegen aan genade. Laten we daarom ook volgend jaar 501 jaar reformatie vieren!

Cora van Dijk
31 oktober 2017



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.