19057

Eline

Visser, Michelle

Historische roman

18-05-2019

Eline is een jonge vrouw die in Leiden woont met haar gezin. Haar man Wieger gaat voor onderzoek op een gevonden veenlijk naar Drenthe. Eline en haar kinderen Emma en Laurens missen hem heel erg. Dan koopt Eline in een opwelling een auto en gaat naar Drenthe om haar man te vergezellen in zijn onderzoek. Dat lijkt heel gewoon maar was in het begin van de vorige eeuw best bijzonder. En zo wordt Eline ook ontvangen in het Drentse dorp, als een bijzondere verschijning. Ze kan niet echt haar draai vinden maar leert wel een aantal bijzondere vrouwen kennen die ze in haar hart sluit. Na een poosje besluit ze terug te gaan naar Leiden. Daar vallen haar na het verblijf in Drenthe pas echt de tegenstellingen tussen arm en rijk op. Ze keert weer terug naar Wieger in Drenthe.

De Spaanse griep eist vele slachtoffers en Eline probeert te helpen waar ze kan. Als het gezin na deze vreselijke ramp naar Leiden terugkeert kan Eline haar draai eigenlijk niet meer vinden, ze vindt het moeilijk om haar leventje van voor Drenthe en de griep weer op te pakken. Ze verdiept zich in de politiek en komt een (voor de lezer van Michelles boeken) oude bekende tegen. De Eerste Wereldoorlog is voorbij en de discussie over het vrouwenstemrecht laait op, even zijn er politieke ambities bij Eline maar dan vindt ze, geïnspireerd door de mensen die ze in de loop van het jaar heeft ontmoet, eindelijk haar levensdoel.

Eline is een mooie roman. Ik vind de cover heel mooi met een oude foto, net als op de andere historische romans van Michelle. Het verhaal geeft een goed tijdsbeeld weer over het leven van een jonge vrouw van honderd jaar geleden. Door de briefwisseling met de beste vriendin van Eline en de tante van Wieger lezen we ook wat deze oorlog doet met de mensen in Engeland en Duitsland. Het wordt daardoor een mooi compleet en bijna persoonlijk verhaal.

De schrijfstijl is rustig, Michelle neemt de tijd om te vertellen wat ze wil zonder af te dwalen of te veel in detail te treden. Ze neemt je helemaal mee in de veranderende wereld en gedachtes van de hoofdpersoon. Het boek is vanuit Eline geschreven en krijgt diepere lagen, mede door de brieven en de open blik en belangstelling die ze heeft voor anderen. Ze verwerkt geschiedenisfeiten over de Eerste Wereldoorlog, de griepepidemie die volgt en het kiesrecht voor de gewone man en vrouw in het boek zonder dat het saai wordt.

Elines blik op de wereld om haar heen verandert door wat ze allemaal in een korte periode meemaakt en de lezer krijgt dat goed mee. De auteur brengt ook mooi in beeld hoe de beslissingen uit de politiek gevolgen hebben voor de gewone man en andersom. Door het stemrecht te wijzigen veranderde toen de politiek in Nederland. Destijds was dit een aardverschuiving.

De hernieuwde kennismaking met oude bekenden uit de eerste roman van Michelle was verrassend en verfrissend. De gesprekken die ze met deze mensen voert, laten je nadenken over hoe blij je als vrouw mag zijn met de rechten en vrijheden die je nu hebt en dat het nog geen honderd jaar geleden totaal anders was. Eline is zoals ik al zei een mooie roman met bijzondere thema’s om heerlijk in te verdwalen en om echt van te genieten.