Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

19058

Begin je dag met God

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Kamp, Wilkin van de

Bijbels dagboek

Cora van Dijk

22-05-2019

5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Wat is het waardevol om elke dag wat tijd vrij te maken voor je omgang met God. Om je daarbij te helpen, juist ook voor beginners, is dit dagboek van Wilkin van de Kamp heel geschikt. Waarom juist voor beginners? Het dagboek begint met een aantal dagen over het houden van stille tijd. Ook goed voor anderen om je hier nog eens goed bij te bepalen. Elke dag begint met een opschrift om over na te denken, bijvoorbeeld “God is geen mascotte”. Dan een Bijbeltekst en een gedeelte met uitleg en hoe je de tekst kunt toepassen in je eigen leven. Hierbij vertelt Wilkin veel uit zijn praktijk als christen en discipel van Jezus.

Een jaar lang, waarbij je op elk moment van het jaar kunt beginnen, leer je wie Jezus Christus is voor jou, hoeveel God van je houdt, wat de Heilige Geest voor je betekent, hoe je als christen mag leven. Toegankelijk geschreven, de dagelijkse stukjes zijn niet te kort en niet te lang, precies genoeg om tijdens je dag te overdenken. Er zit wel herhaling in, maar dat kun je soms ook nodig hebben en is ook steeds vanuit een andere Bijbeltekst belicht. Wat de meeste indruk op mij maakte was de tekst in dag 157: “Genade betekent dat je de kracht krijgt om je leven te veranderen”. Wat onderschat ik Gods grootheid vaak. Ik wil mezelf veranderen, in eigen kracht. Dit los te laten is voor mij een levenslange worsteling. Een prachtig stukje tekst van Wilkin dat me leert om meer afhankelijk van God en Zijn Geest te leven!

Wat me opviel is de prachtige vormgeving van het boek. Gebonden, geen paperback, maar van een zware kwaliteit, zodat het lang meegaat. De stevige softcover voelt zacht aan. Een prachtig berglandschap siert de voorzijde. Dit doet denken aan psalm 23. Hoewel dit niet op de foto voorkomt, waan je je in dit landschap, in de kudde van de Goede Herder. Oké, als je, zoals ik, alles al gelezen hebt van Wilkin van de Kamp, zul je bekende dingen tegenkomen in dit boek. Maar ik twijfel eraan of dat een minpuntje is. Hoewel het niet zo vaak voorkomt bij mij, kan ik niet anders dan dit dagboek met 5 sterren waarderen en aanbevelen bij elke christen. Vooral ook een prachtig geschenk voor mensen die net gedoopt zijn en/of prille christenen.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.