Boekrecensies vanuit christelijk perspectief

19056

Het vergeten evangelie

Auteur

Type boek

Recensie

Datum

Waardering

Sonneveld, Reinier

Geloofsopbouw

Frea Kroese

14-05-2019

5 out of 5 stars

 

BESTEL

Recensie

Reinier Sonneveld schreef dit boek van het vergeten goede nieuws omdat hij ontdekte dat het besef van het prachtige begin (het was zeer goed genoemd bij de schepping) en het glorieuze einde (dat alles nieuw zal worden), veel minder nadruk krijgt in het huidige christelijke leven dan het worstelende tussenstuk van de Bijbel: Genesis 3 tot Openbaring 19. En het centrum van het goede nieuws, de kruisiging van Jezus, heeft hij min of meer in het licht van dat geweldige goede begin en glorieuze eind, herontdekt.

Maar, zegt hijzelf in zijn verantwoording, de spanning tussen de rauwe werkelijkheid en het zoete verlangen, blijft. En wat is het belangrijkste bij die twee? Met nadruk zegt Reinier Sonneveld dat zijn hervinding geen wetenschappelijke publicatie is, maar wel op wetenschappelijke publicaties en Bijbelteksten is gebaseerd.

Evenwel is de waarde van dit boek om de volgende redenen onschatbaar:

  • Het zet je opnieuw aan het denken over je eigen houding ten opzichte van slecht nieuws en goed nieuws.
  • Het zet je stil bij de vraag of je het leven in al zijn volheid kunt leven.
  • Het laat je nadenken over de interpretatie van Bijbelteksten en je eigen kaders.
  • Het geeft een goede definitie van het kwaad.
  • Het laat je nadenken over hoe machten en krachten in de wereld functioneren en hoe veel godheid wij eraan toekennen.
  • Het laat je nadenken over hoe macht in politiek, religie en techniek functioneert.

Deze ‘godsdienstige systemen’ lopen uiteindelijk in het uitoefenen van de koninklijke, priesterlijke en profetische roeping gigantisch uit de hand, omdat er nadat er eerst verbetering plaatsvindt, een omslagpunt komt waarbij het gevaarlijk wordt voor de mens. Dat mondt uit in een diep verlangen naar verlossing.

Dat is de eerste helft van het Het vergeten evangelie.

Dan volgt het tweede deel met de titel: een ander verhaal, goed en nieuw. Jezus leefde de perfecte liefde voor God en de mensen. Die liefde wordt ultiem getoond in zeven elementen:
1. Beamen. Jezus liet God in alles voorgaan en volgde Zijn Vader in alles.
2. Verhogen. Jezus verhoogt mensen. Door aandacht, genezing, aanraking, waardering.
3. Verwelkomen. Jezus verwelkomt anderen om een nieuwe normaal, moraal te ontwikkelen.
4. Genezen. Hij geneest. Hij sprak met gezag over ziekte en kwaad.
5. Ontmaskeren. Jezus ontmaskert het kwaad, brengt het in het licht, waardoor het verdwijnt.
6. Absorberen. Jezus toont Gods diepste karakter. Hij absorbeert het kwaad.
7. Uitputten. Jezus definieert en vestigt het goede en verzwakt en drijft vervolgens het kwaad uit.
Zo werkt Gods koninkrijk. Zo werkt ultieme liefde. Reinier legt heel helder uit hoe.

In hoofdstuk 8 werkt Reinier Sonneveld de hiervoor genoemde waarheid verder uit en in hoofdstuk 9 legt hij uit wat dat betekent voor je eigen leven. Dan volgen er wat bronnen. Daarna per hoofdstuk tools om het hoofdstuk in een groep te bespreken met een podcast, Bijbelgedeelten, vragen en een toepassingsopdracht. Ik vind dit boek bijzonder helder geschreven, uitstekend in opbouw en structuur in een overtuigende en meeslepende stijl. Het is gewoon zo mooi als mensen de vragen kunnen doordenken, die soms opkomen in je hart en het dan zo helder verwoorden.

Jouw waardering

Like en deel deze recensie:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.