18010

de verdwenen dochter

Lövestam, Sara

Spannende roman

27-01-2018

Kouplan is het eerste woord van hoofdstuk 1 en met zijn naam sluit het boek ook heel verrassend af. Het noemen van zijn naam als laatste woord van het boek laat de lezer achter met verwarring en nieuwsgierigheid. Hoe zal het leven van deze intelligente jongeman verdergaan na dit bijzonder intrigerende avontuur, waarin hij als detective op zoek is geweest. Hij is intelligent, stateloos, gewiekst en hij getuigt van een enorm doorzettingsvermogen, wat eigenlijk pas in die laatste bladzijden zo overweldigend totaal binnenkomt.

Tussen die eerste en laatste bladzijde beleeft Kouplan een bijzonder avontuur. Hij ontmaskert meer dan de feiten, maar beweegt zich tussen angsten en overtuigingen, waarvan niet duidelijk is of het één is ingewisseld voor het ander. En dan zijn er nog de echte boeven, waar hij fysiek zeker nooit tegen opgewassen is.

Dit is een debuut en deze schrijfster heeft de moed om het deel een van een serie te noemen, met andere woorden, ze is van plan om nog meer spannende boeken over deze bijzondere jongeman te schrijven. Het is ontzettend knap geschreven en een absolute pageturner. Sara Lövestam zorgt ervoor dat je meemaakt wat mensen meemaken die niet weten of ze de volgende dag zullen worden opgepakt en opgeborgen, mensen die worstelen met het vraagstuk hoe ze in vredesnaam deel kunnen worden van een maatschappij, die hen niet heeft kunnen opnemen, mensen die naamloos en identiteitsloos lijken te zijn. Het gevecht tegen de emoties die dit met zich meebrengen kent geen rust. En hoe kun je de trauma’s, het heimwee en de stress de baas blijven? Kouplan is er dagelijks mee bezig en tegelijkertijd is hij net zo gewoon als jij en ik, net zo mens als jij en ik.

Als je wilt weten hoe dit voelt en tegelijkertijd meegezogen wilt worden in een spannend avontuur, dan moet je dit boek beslist lezen. 5 sterren! En ik kijk uit naar het volgende deel.