Berghuis, Wiesje

Tienerroman

Diane Kooistra en Saskia Schouten

13-05-2020

4 out of 5 stars   3 out of 5 stars

Deel 1 van Het mysterie van Ison

De moeder van Roi is ontvoerd en zijn vader brengt Roi en zijn zusjes naar hun oma zodat hij naar haar op zoek kan. Dat kan Roi niet accepteren en hij haalt zijn vriend Durian over om met hem mee te gaan om zijn moeder te zoeken. Ze komen in heel spannende en gevaarlijke situaties terecht, redden een meisje, Anna-Maé en vanaf dat moment zijn ze met z’n drieën. Ze krijgen met hulp en met tegenslag te maken. Roi struikelt over een steen die in het verhaal een steeds grotere rol zal gaan spelen.

Mijn eerste reactie is dat dit een veelbelovend, eerste deel is van een mooie serie. Het verloop van het verhaal is heel spannend en wat een geluk dat ik alle drie de delen heb zodat ik heerlijk door kon lezen.

Wat ik bijzonder vind is dat Wiesje Berghuis er niet voor heeft gekozen om de lezer te informeren over de leeftijd van de hoofdpersonen,  het land, de plaatsen en de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt.

Dat zorgde aan de ene kant voor veel vragen maar aan de andere kant gaf het ook de gelegenheid aan de lezer om zelf invulling te geven aan deze punten in het verhaal. Het maakt het lezen een echte ontdekkingstocht.

Wat mij verder opviel is dat de auteur het de ene keer heeft over vader of moeder en in een volgende scene hun voornamen gebruikt.  Ik vond het wel prettig om een keer een jeugdboek of Young Adult-verhaal te lezen waar de (groot) ouders wél een rol in spelen. Hun zorgen en gedachten worden ook benoemd en dat maakt dat dit niet een verhaal is waarin alleen kinderen op avontuur gaan. De personages zijn goed uitgewerkt, met name de persoon Anna-Maé is moeilijk te doorgronden en dat vind ik juist zo goed gedaan. We leren ze denk ik in de andere delen beter kennen.

Kortom, een avontuurlijke ontdekkingstocht voor de jonge lezer (10-14 jaar) en hun ouders.

Als Roi uit school komt, hoort hij dat zijn moeder ontvoerd is. Zijn vader gaat haar zoeken en brengt Roi met zijn zusjes naar oma. Maar Roi wil niet zitten afwachten en niets doen. Op een nacht gaat hij ervandoor en haalt zijn vriend Durian op. Samen gaan ze op weg en komen in een kamp van een drugskartel terecht. Daar worden ze opgesloten. Zullen ze Rois moeder ooit vinden?

Dit is een spannend boek voor lezers vanaf tien jaar. Er komt een nogal schokkende gebeurtenis in voor (een vrouw wordt aan haar haren meegesleept en doodgeschoten) die ik echt niet geschikt vind voor zulke jonge lezers. De moeder is ontvoerd maar door wie en waarom? Gaandeweg ontdek je dat ze op missie was maar het hoe of wat wordt niet verteld. In jeugdboeken lees je gewoonlijk de termen: zijn vader of moeder zegt… Hier niet. Als Roi wat tegen zijn vader of moeder zegt dan staat er: Romez antwoordt, of: Natasja antwoordt. Het komt op mij vreemd over dat in een jeugdboek de voornamen van de ouders worden genoemd. Het voegt niets toe, behalve dat de lezer meer namen moet onthouden en er komen nogal aparte namen in voor. Vooral de plaatsnamen zijn ware tongbrekers: Mujalezer, Japse en de lastigste: Parasja Vayelegh.

Rois vader denkt van zijn dochtertje: Haar toekomstige man mag zich gelukkig prijzen. Zulke blauwe ogen waar je helemaal in verdrinkt. Dit past meer in een liefdesroman of young adult, dan in een spannend jeugdboek. Het taalgebruik is hier en daar wat te volwassen, zoals: ze moeten uit het bos zien te geraken, i.p.v. uit het bos zien te komen. Er zijn nogal wat taalkundige oneffenheidjes, bijvoorbeeld ‘Een buslijn opzeggen’ i.p.v. opheffen. Een helikopterpiloot wordt vlieger genoemd. Piloot of vliegenier is duidelijker. De lezers zullen bij een vlieger aan iets anders denken. Dan de term: Roi en zijn trawanten. Bedoeld wordt: zijn vrienden; trawant betekent: handlanger en die term wordt gebruikt voor criminelen of types die een slecht persoon aanhangen. Maar afgezien hiervan is het een spannend boek dat je moeilijk kunt wegleggen.
Ik blijf wel zitten met de vraag of de hoofdpersonen gelovig zijn of zijn geworden, aangezien het een christelijk boek is. Aan het eind van het boek vindt er een bijzondere gebeurtenis plaats waarin een Bijbeltekst uit wordt gesproken. Roi en zijn metgezellen zijn diep onder de indruk maar wat het gevoelsmatig bij hen oproept, wordt niet beschreven. Jammer.