15020

15020

Rosenberg, Joel C.

12-02-2015

In de roman De ontsnapping verzint Joel C. Rosenberg het spannende verhaal van Jacob Weisz. Hij laat zijn hoofdpersoon avonturen beleven die ook daadwerkelijk gebeurd zijn in de Tweede Wereldoorlog, zoals de bevrijding van een joden transport van de twintigste trein in België en de ontsnapping van Rudolf Vrba uit Auschwitz, die zodoende de wereld kon vertellen over de gruwelijkheden van het vernietigingskamp. Bovendien laat Rosenberg Jacob in de roman ontsnappen met Jean Luc Leclerc, een predikant die is opgepakt omdat hij Joden helpt onderduiken in Le Chambon, ook een historisch feit waar het Franse dorp om bekend is.

Fans van Rosenberg zullen genieten van deze actieroman, waarbij de verlegen jonge Jacob zich ontwikkelt tot een zelfbewuste man, die zich niet klein laat krijgen door de verschrikkingen van de Nazi's en zelfs open staat voor de mogelijkheid dat God ondanks alle ellende zijn volk toch niet in de steek laat.

In het begin had ik moeite met de 'Amerikaanse' manier van schrijven, relaties leggen die vergezocht zijn, gebeurtenissen oppervlakkig neerzetten met grote overdrijving en dramatiek. Hoewel het karakter van Jacob zich ontwikkelt tijdens de roman, worden zijn vrienden geïntroduceerd en even snel weer afgevoerd. Er is nauwelijks sprake van een evenwichtige tweede verhaallijn voor dominee Luc. Alleen voor de tijd dat de hulppredikant in Auschwitz kwam, krijgt de lezer kans om in zijn hart te kijken, daarna slechts via de observaties van Jacob of hun gesprekken. Maar ik moet toegeven dat de roman echt spannend is en ik nieuwe feiten heb geleerd over de Tweede Wereldoorlog.

[Total: 1 Average: 5]