12051

Beloofd is beloofd

James, Erica

Aritha Vermeulen

31-05-2012

In Beloofd is beloofd vertelt Erica James drie aparte verhalen en voegt die op een knappe wijze bij elkaar. De ene keer beleef je alles vanuit het oogpunt van Maggie, een ongelukkige vrouw, die zich gevangen voelt in een liefdeloos huwelijk. Ze werkt als schoonmaakster bij mensen die meer geld dan manieren hebben. Ook vanuit het perspectief van Ella ontstaat er een boeiende verhaallijn. Zij is binnenhuisarchitect en neemt zich voor om na zeven verloren huwelijksjaren zich niet meer door haar hoofd maar door haar hart te laten te laten leiden. Er komt nog iemand om de hoek kijken in de persoon van Ethan Edwards, de eigenaar van een bedrijf wat niet goed meer loopt. Hij voelt geen liefde meer voor zijn huidige vrouw en zoekt seksuele troost bij andere vrouwen om zichzelf wat afleiding te verzorgen. Beloofd is beloofd, is een boek over drie mensen die hun droom najagen. Dat is tegelijk de centrale boodschap: de weg van je hart volgen.

Dit boek is een realistische, eigentijdse roman. Volgens kenners van de boeken van Erica James ook heerlijk romantisch. Ik voeg eraan toe dat het verhaal vaak hilarisch is en tegelijkertijd intens triest. De karakters zijn zwart – wit. Al lezend voelde ik me best een beetje teleurgesteld over het fenomeen dat het bijna normaal lijkt, om vreemd te gaan als je huwelijk niet meer loopt. Als de ene droom kapot is, volg je gewoon de andere. Maggie en Ethan zijn allebei getrouwd als ze bouwen aan een nieuwe relatie en doen absoluut geen moeite om hun aandeel aan de mislukte relatie onder ogen te zien. Erica James gaat gemakkelijk voorbij aan het verdriet wat samengaat met een scheiding. Ze maakt van de falende partners van Maggie en Ethan vervelende karikaturen. Een gemiste kans.

Erica James werd in 1960 geboren in een Engels dorpje en nadat ze als secretaresse een aantal jaren werkte voor verschillende bedrijven, schreef ze op haar zesendertigste haar eerste boek. Tegenwoordig heeft ze veel bestsellers op haar naam staan en werden er al meer dan 250.000 van haar boeken in Nederland en België verkocht