08025

Allochtone viervoeters

Heideman, Betty

Hobby - honden

26-06-2008

De titel is verrassend en maakt je nieuwsgierig naar dit boek. De inhoud begint met een pleidooi voor het houden van een oudere hond, evt. uit het buitenland. Dan volgt een groot aantal verhalen van mensen die een hond hebben opgenomen. De meeste van hen vanuit een knellende situatie uit het buitenland. Deel drie bestaat uit het vermelden van de situaties voor zwerfdieren in verschillende landen. Het boek sluit af met adressen van verschillende organisaties die zich inzetten voor dieren.

De opzet van dit boek is goed. Met het lezen van de tekst achterop het boek heb je meteen een goede indruk van de inhoud. Het eerste deel biedt prima informatie. Wat mij betreft had het tweede deel (de verhalen) wel iets dunner kunnen zijn. Bovendien zijn het allemaal succesverhalen. Nu is het nooit leuk als een plaatsing mislukt, maar het is wel goed om hiervan ook iets op te nemen. Het derde deel maakt je verdrietig. Wat is er weinig interesse voor dierenleed in het buitenland. En ook in ons eigen land horen we regelmatig over dierenmishandeling.

Alles bij elkaar is het een boek voor echte dierenliefhebbers. Voor de doorsnee Nederlander zal het soms wat overdreven overkomen, maar bijna allemaal hebben we een klein hartje als het om verwaarloosde of mishandelde dieren gaat. Toch moeten we het opnemen van zo'n dier niet onderschatten, want het vergt veel meer werk dan een 'gewone' hond of kat.

Het taalgebruik in het boek had iets beter geredigeerd kunnen worden. Hier en daar kloppen zinnen technisch niet helemaal, maar gezien de aard van het boek, zal een lezer zich hier nauwelijks aan ergeren. Gewoon een goed boek voor een dierenliefhebber is dus de conclusie.