17137

Zie mij

Sparks, Nicholas

15-11-2017

Maria Sanchez is een intelligente en mooie jonge vrouw, dochter van Mexicaanse immigranten en advocate. Colin is een jonge man die met een aspect van het emotionele leven moeite heeft en langzamerhand in beter vaarwater terecht is gekomen. Hij studeert hard, werkt hard en sport hard. Als die twee elkaar ontmoeten, verandert hun beider leven door de liefde die zij voor elkaar opvatten. Er breekt een heerlijke tijd van elkaar leren kennen en een gouden verliefdheid aan. Dat is mooi om te lezen, omdat het gevat is in de realiteit van hun beider leven. Er zijn heftige dingen te delen, maar de liefde lijkt boven alles het sterkst te zijn. Daar staat Nicholas Sparks ook wel om bekend. Uiteindelijk wint de liefde. Omdat je dat weet en omdat hij er zo mooi over schrijft, wil je het lezen.

Dan komt er een diepe donkere storm in het leven van Maria binnen. Ze reageert over het algemeen secundair, dat is met deze storm niet erg handig, maar wat fijn dat Colin iemand is die primair reageert. Hij is proactief en als hij van iemand houdt gaat hij tot het uiterste. Hij is de onbetwistbare held in het verhaal, maar beweegt zich op een akelige rand aan de afgrond als hij in deze storm zijn mooie dame wil redden en voor zich blijven winnen. Gelukkig zijn er vrienden die altijd voor Colin klaarstaan en familieleden die hun leven zouden willen geven voor elkaar.

Meermaals gebeuren er dingen, waarvan Maria in de war raakt. De angst kan haar zomaar bespringen en het gevaar wordt steeds bedreigender. Haar held moet zich behoorlijk intellectueel, emotioneel en sociaal inspannen om dit gevaar voor te zijn en te kunnen uitschakelen. De vuurspuwende draak aan het eind van het verhaal ontbreekt niet.

In dit boek vind je veel mooie waarden: je leven overhebben voor een ander, doorzettingsvermogen, liefde brengt goede grenzen aan, liefde kan loslaten en zich overgeven, vrienden en familie zijn onmisbaar, flirten terwijl je getrouwd bent kan gewoon niet, liegen hoort er niet bij.

Het tegenstrijdige tegenover deze mooie principes vind ik dat die twee al snel met elkaar seks hebben, dat niet met elkaar bespreken en niet besluiten te wachten tot ze getrouwd zijn, terwijl ze voor Maria’s ouders net doen of dat niet zo is. Ik vind dat niet passen bij hun karakter, dat verder in wezen edel en zuiver wordt afgeschilderd. Zo wordt wachten met seks weggezet als een ouderwetse regel, terwijl dat juist het ultieme respect voor elkaar zou weergeven. Er wordt helemaal niets gezegd over het voorkomen van mogelijke zwangerschappen of andere gevolgen van het hebben van seks. Dat vind ik wel raar. Het is weer het plaatje dat als je maar verliefd genoeg bent, seks helemaal oké is, zeker als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt en al lang op jezelf woont.

Het avontuur is heel knap verteld en je ziet Nicholas Sparks steeds verder groeien in het schrijven van een absoluut filmisch verhaal, waarin de held en heldin schitteren. Als het verfilmd wordt of er wordt een serie van gemaakt, wil ik het graag zien. Het is ook een prachtig boek voor de winteravonden als je zelf eens helemaal in de romantische spanning of de spannende romantiek wilt zitten.