14001

14001

Akpan, Uwem

Verhalen

02-01-2014

Dit is een aangrijpend boek. Uwem Akpan, een Nigeriaanse priester vertelt vijf verhalen over kinderen in Afrika. De verhalen zijn afwisselend kort (variërend van 18 tot 30 bladzijden) tot lang (134, respectievelijk 140 bladzijden). Dit boek bevat dus meer dan een boek!

Het kerstdiner, niet echt een traditioneel, hoopgevend kerstverhaal, vertelt van een 8 jarige jongen, die nog met zijn familie samen woont in een krottenwijk in Kenia. Zijn schoolgeld is net bij elkaar gebedeld, na de kerstvakantie kan hij naar school.

Het tweede verhaal is zo mogelijk nog beklemmender en vertelt hoe een oom, aan de westkust van Afrika, zijn neefje en nichtje voorbereidt voor een nieuw leven in Gabon. De eerste zin van dat verhaal Het verkopen van je kind of neef kon veel moeilijker zijn dan het verkopen van andere kinderen, geeft al aan dat het hier gaat om mensensmokkel. Om kippenvel van te krijgen, immers, het is een verhaal, maar ondertussen ook realiteit.

Net zoals in het korte verhaal over de vriendschap tussen een christelijk en een islamitisch meisje in Ethiopië. Van de een op de andere dag verbiedt de familie elk contact tussen hen.

Spannend is het verhaal van de luxe lijkwagens waarin Jubril, een tiener probeert het geweld in Noord Nigeria te ontvluchten vanwege etnische conflicten. Dit langste verhaal speelt zich af in slechts één nacht, terwijl Jubril wacht in een bus die hem naar het veilige Zuiden zou moeten brengen. Elk detail tijdens het wachten zorgt ervoor dat langzaam maar zeker de herinneringen terugkomen, waardoor zijn hele levensverhaal wordt verteld. Even dacht ik dat de titel Zeg dat je bij hen hoort, vooral op dit verhaal zou slaan. Jubril is een zoon van een Islamitische moeder en een Christelijke vader. Hij is zijn leven niet zeker en moet een keuze maken. Maar de titel blijkt een zinnetje te zijn uit het laatste verhaal dat zich afspeelt tijdens de oorlog in Rwanda. Wat een verschrikking. Juist omdat Uwem Akpan voortdurend kiest voor het perspectief van het kind, gebeurt alles als het ware door kinderogen en ontdek je als lezer net zoals een kind hoe de wereld werkelijk in elkaar zit.

Het is geen gemakkelijk boek, niet alleen vanwege de thema's, maar ook omdat er veel Afrikaanse woorden in staan die niet nader verklaard worden, soms wordt het vanuit de context wel duidelijk. Het vergt echter wel doorzettingsvermogen van de lezer, ook vanwege de realistische beschrijvingen van de gruwelijkheden die in Afrika gebeuren. Juist om mensen bewust te maken van wat kinderen in Afrika beleven, toch een aanrader!