14002

14002

Moirae, Latoya

Jeugdboek

04-01-2014

Yougian serie deel 3.

Dit is het derde en laatste deel van de serie Yougian. Het verhaal speelt zich af in de 21e eeuw. De tweeling Lynn en Cain komen vast te zitten in een grottenstelsel tijdens een schoolexpeditie. Daarbij komen ze terecht in de Kristalbergen van Yougian, het gebied van de half-Harpijen, een wezen waarin mensen nauwelijks meer geloven, maar Lynn is ervan overtuigd dat ze nog bestaan.

Al snel maken ze kennis met deze half-Harpijen en moet ook Cain toegeven dat ze een werkelijkheid zijn. Echter, dit volk leeft totaal apart van de mensen, omdat zij een uitroeiing hebben meegemaakt van hun soort door de mensen. Omdat ze Lynn en vooral Cain niet erg vertrouwen, blijven deze twee gevangen en mogen ze niet terug naar de mensen voordat de leider Torin hierover een besluit heeft genomen.

Dan volgt een periode waarin starre ideeën en vooroordelen een grote rol spelen. De situatie loopt zelfs uit op een oorlog waarin de half-Harpijen elkaar bestrijden. Niemand is zijn leven nog zeker. De haat van Torin is zo groot dat hij zelfs grijpt naar duistere krachten die de half-Harpijen veranderen in verslindende wezens. Het lijkt erop dat niemand dit kan overleven.

Het boek is te omschrijven als een sprookje, een mythe. Het is weliswaar het vervolg op twee eerdere delen, maar dit deel kan ook goed apart gelezen worden. Hier en daar zit er wat te veel herhaling in van dezelfde patronen en hetzelfde gebruik van woorden. De thema's discriminatie en acceptatie van andersdenkenden komen duidelijk naar voren en worden goed behandeld. Bij het thema liefde wordt een verschil geschetst tussen de half-harpijen en mensen. De half-harpijen willen vooral paren om de soort in stand te houden. Er had wel wat duidelijker uitgewerkt kunnen worden dat dit een heilloze weg is. Enige moeite met het verhaal had ik toen er ook een godenwereld werd toegevoegd. Ondanks het feit dat het hier om een sprookje gaat, stoorde het me, het voegde ook niets wezenlijks aan het verhaal toe. Vanwege de toch wel gruwelijke details die gegeven worden, zou ik het boek niet aanraden voor jongeren onder de 13 jaar. Hoewel het een boek voor jongeren is, kan het prima door volwassenen gelezen worden.