15029

15029

Dekker, Ted

03-03-2015

Water Walker met op de cover een meisje dat over water loopt, is een boek van uitersten: Een meisje van 13 wordt weggehaald bij haar adoptiegezin, zodat haar biologische moeder haar geliefde dochter kan inzetten voor religieuze rituelen. Om zich te kunnen bevrijden uit die sekte, wordt ze door een man genaamd Outlaw uitgedaagd om op water te lopen.

Ted Dekker heeft met Water Walker het tweede boek geschreven van de Outlaw Kronieken; een serie over jonge meisjes, die heftige dingen meemaken en uiteindelijk door de wijsheid van Outlaw gered worden.  Water Walker vertelt het verhaal van Eden, zoals ze zichzelf noemt. In de proloog stelt ze dat haar verhaal ook van belang is voor de lezer. Dat is op zich al een interessante binnenkomer. "Mijn verhaal begint op de avond waarop ik ontdekte dat ik niet mezelf was."

Op die avond wordt Eden Lowenstein, of Alice Ringwald zoals ze heette, ontvoerd door de man van haar biologische moeder. Alice Ringwald woonde nog maar een half jaar bij haar adoptieouders en ze lijdt aan geheugenverlies. Ze weet niets van de tijd voor haar adoptie. Dat is op zich al een bizar gegeven, maar wordt in dit boek niet echt uitgewerkt. Het zorgt ervoor dat de enigszins naïeve Eden zonder al te veel protest met Wyatt meegaat, die haar brengt naar een huis omringd door moerassen in  Louisiana. Daar woont haar moeder Kathryn en haar halfbroertje Bobby, die geestelijk gehandicapt is. Kathryn ontvangt haar liefdevol maar legt haar speciale meisje ook strenge regels op. Wekelijks moet Eden worden gedoopt om de schuld van het gezin weg te nemen.  Eden ziet geen kans om te ontsnappen, omdat ze haar broertje niet achter wil laten.

Als Eden 18 jaar is, blijkt dat haar biologische vader een enorm veel geld voor haar apart te hebben gezet, de zegen voor de gemeenschap. De leider Zeke, regelt het zo dat Eden eenmalig naar de stad kan gaan om de papieren met haar moeder te ondertekenen. Eden is ondertussen zo gehersenspoeld, dat ze zonder blikken of blozen een volmacht ondertekent, waardoor haar moeder over het geld kan beschikken. Eén voorwaarde zorgt ervoor dat het nog 30 dagen duurt voordat het geld vrijkomt. In die dagen verandert Eden.  De gesprekken die ze heeft met Paul, de zoon van Zeke brengen haar in een lastig pakket. Bovendien ontmoet ze Outlaw in haar dromen. Wat Stephan, de man alias Outlaw haar vertelt, zet haar wereld op zijn kop.

Ik heb zelden een roman gelezen, waar de fantasie van de schrijver zo van de bladzijden afspat. De hoofdpersonen zijn als karakters nog herkenbaar, maar wat ze meemaken gaat ontzettend ver. Dat maakt Water Walker boeiend om te lezen. Het is duidelijk dat de moeder van Eden in één of andere sekte is beland, waarbij ze haar dochter geestelijk misbruikt. Ook de dromen van Eden bij het meer tonen een sterk staaltje verbeeldingskracht. Wat Outlaw vervolgens zegt om Eden te redden uit haar gevangenis lijkt al net zo extreem als de godsdienstige handelingen van haar moeder:
"Zie je Eden, er niets aan het water veranderd. Wat er is veranderd, is wat jij van water maakt. Je bent veilig omdat je het water niet meer als een bedreiging ziet, omdat er niets is waarvan je gered moet worden als je al in veiligheid bent. Stap voor stap. Lopen maar."

Deze filosofisch, spiritueel getinte gesprekken zijn buitengewoon fascinerend. Wat vooral prikkelt is het feit dat je zelf de kracht hebt om je omstandigheden te veranderen. Daarmee is het een roman met een boodschap voor veel meer mensen dan de christelijke fans, die Ted Dekker heeft. Ik zal het nog een keer lezen om het 'omdenken' van Outlaw tot mij door te laten dringen en te ontdekken wat het voor mijn leven te betekenen heeft. In eerste instantie was ik vooral benieuwd of Eden het gaat redden.

De Outlaw kronieken bestaan uit: Exit, Water Walker en Hacker, maar ze kunnen los van elkaar gelezen worden.