14092

Binsbergen, Liesbeth van

Jeugdboek

Aritha Vermeulen

22-07-2014

‘Ineens besefte hij dat er een dubbele kant aan zijn spionageactiviteiten zat. Kun je vriendschap met iemand sluiten en tegelijk informatie lospeuteren? Jawel, besloot hij, dat kan.’

Vriendschap in oorlogstijd is het fascinerende thema dat Liesbeth van Binsbergen in helder taalgebruik, zonder uitgesleten clichés, uitwerkt in haar nieuwe boek voor jong volwassenen ( Young Adult ). Het verhaal gaat over de veertienjarige Tanja, die samen met haar zusje Kitty via een kindertransport aankomt in het oosten van het land, om als slachtoffers van de honger op krachten te komen in een pleeggezin. Chris, zoon van een vader die voor de nationaal socialistische partij koos, komt in contact met Tanja doordat hij mag helpen de hongerkinderen in veiligheid te brengen na een beschieting door de Engelsen. Is het mogelijk dat een meisje dat langzaam maar zeker betrokken raakt bij het verzet, een band opbouwt met de zoon van een foute burgemeester? Als er al vriendschap ontstaat, houdt deze vriendschap dan stand?

Dit boek las ik in één ruk uit. Mijn ouders maakten de Hongerwinter van 1944/45 mee in Rotterdam, daarom had ik veel interesse in dit boek. Heel even moest ik eraan wennen dat de auteur Tanja en Chris om beurten naar voren haalt. Per hoofdstuk een ander personage, om en om. Tanja’s verhaal is beschreven vanuit het ik-perspectief. De gebeurtenissen die Chris meemaakt vanuit personaal perspectief, waardoor er iets meer afstand ontstaat. De spanning rond het thema vriendschap in oorlogstijd is het hele boek voelbaar. Er smeult iets. Ook aan het eind van het verhaal lukt het de auteur om haar lezer te vangen met de vraag: zal Tanja zich na de bevrijding bekommeren om Chris. Of laat ze hem stikken? Pluspunt van dit boek is dat het niet stopt bij de bevrijding. Ook de terugkeer van Tanja en Kitty wordt beschreven. Het boek heeft een prettig paginabeeld en een duidelijk lettertype. Achterin bevinden zich een nawoord van de auteur en een woordenlijst. Op de coverachtergrond is een foto van de beeldbank WO2 te zien. Door het hedendaagse model op de voorgrond, is de cover echter niet helemaal een afspiegeling van de inhoud van het boek. Wellicht is dit een commerciële keuze geweest van de uitgever.

Vriend en vijand is een inspirerend boek. Het spoort op een subtiele manier aan om na te denken over vriendschap in onmogelijke situaties En over de consequenties van goede en foute keuzes. Warm aanbevolen.

[Total: 4 Average: 4.8]