14046

14046

Robb, J.D.

Politieroman

21-04-2014

2.5 out of 5 stars

De kleindochter van de senator is actief als callgirl. Op een dag wordt ze vermoord gevonden en inspecteur Eve Dallas wordt belast met deze zaak. Het enige spoor dat de moordenaar achtergelaten heeft, is het moordwapen. De senator dringt erop aan dat de moord zo snel mogelijk wordt opgelost. Na enig speurwerk ontdekt Eve een mogelijke verdachte. Ze neemt contact met hem op; het blijkt een rijke, knappe man te zijn met een eigen bedrijf. Tegen wil en dank wordt Eve verliefd op hem en het lijkt wederzijds te zijn. Toch blijft hij de hoofdverdachte.
Dan worden er nog twee prostituees vermoord en het lijkt erop dat dezelfde dader het heeft gedaan, getuige de manier van moorden en de wapens die bij de slachtoffers neergelegd zijn.

Het opmerkelijke aan dit boek is dat het in de tweede helft van deze eeuw speelt. Er wordt geschreven over buitenplanetaire vestigingen; auto's die kunnen opstijgen; er overlijdt iemand die nog 'maar' 115 jaar is; de computer krijgt gesproken commando's; echte koffie is zeer zeldzaam en alleen voor de rijken weggelegd; de gewone man zet surrogaat met de AutoChef. De verdachte is geboren in 2023 en richtte zijn bedrijf op in 2042.

Het verhaal zit goed in elkaar, is spannend maar helaas gelardeerd met veel vloeken en grof taalgebruik. Op de achterflap staat een foutje: De dochter van de senator wordt vermoord, dat moet zijn de kleindochter. J.D. Robb is overigens een pseudoniem van de beroemde schrijfster Nora Roberts. Vanwege het verhaal zou ik 4 sterren willen geven maar vanwege het taalgebruik moeten dat er toch minder worden: 2 en een halve ster.