16086

Verhaal zoekt Liefde - Lisa Wingate

Wingate, Lisa

15-09-2016

winactie1

Verhalen moeten worden doorgegeven. De maatschappelijke relevantie van een goed verhaal staat centraal in de roman van Lisa Wingate, Storykeeper, die in het Nederlands vertaald is als Verhaal zoekt liefde. Goede verhalen bevatten hoop of een onmogelijke liefde waaraan mensen zich kunnen optrekken. Verhalen hebben wij nodig om te kunnen vluchten. Soms is er maar één uitweg uit de bestaande wereld; een wereld die niet bestaat. Voor een roman die gaat over het uitgeversvak is het natuurlijk logisch dat er meerdere (schijnbaar totaal verschillende) verhalen zijn, die verrassend goed bij elkaar komen.

Verhaal zoekt liefde

Het begint met Jen Gibbs, een jonge zelfstandige vrouw, die gelukkig is met haar nieuwe baan bij een grote uitgeverij in New York. Al in de eerste hoofdstukken is te zien dat er iets is in het verleden wat zij ontvlucht, haar jeugd in North Carolina, naast een relatie die is stukgelopen. Terwijl ze zich nog moet inwerken bij de succesvolle uitgever raakt ze in de ban van een onvoltooid, oud manuscript, dat op haar bureau ligt.

Verhalenhoeder

Het geheimzinnige manuscript is een historisch verhaal dat zich afspeelt in de bergen van North Carolina, waar avonturiers en jagers door trekken. De rijke Rand wil het gebied in kaart brengen voordat de wildernis verdwijnt. In die wildernis woont een meisje Sarra. Haar stam wordt aangeduid als Melungeon, mensen die er al eeuwen wonen en een onbekende gemengde afkomst hebben. Andere mensen willen niets met hen te maken hebben omdat zij mysterieuze krachten zouden hebben. Sarra is door haar vader als onderpand achtergelaten bij Brown Digger, een schurk in het gebied en ondertussen wordt zij uitgebuit. Het lot brengt Rand en Sarra samen. Hij ziet haar als mens en wil haar helpen; zij weet dat hij zonder haar niet zou overleven nu de winter invalt in de wildernis.

Jen voelt zich gelijk tot het verhaal aangetrokken en kan zich identificeren met Sarra. Ze herkent de authenticiteit en vermoedt zelfs wie de onbekende schrijver is, namelijk Evan Hall, de jongen die jaren geleden als tiener doorbrak met de fantasy serie:

Tijdreizigers

Een serie waarbij buitenaardse wezens via een magisch tijdportaal contact hebben met bewoners in de Blauwe Bergen van North Carolina. Een van hen geeft zijn kracht op om bij zijn grote liefde te kunnen blijven.

Mocht je nog nooit van zulke sprookjesachtige sciencefictionboeken hebben gelezen, Lisa Wingate loodst je er zo doorheen en maakt duidelijk welke aantrekkingskracht zulke verhalen hebben; ook voor Jen die als tiener haar wereld wilde ontvluchten. In dit boek is er een hele hype rond de Tijdreizigers met een festival in Looking Glass Gap, de plaats waar Evert Hall zich teruggetrokken heeft op een ommuurd landgoed, omdat hij geen contact wil met zijn fans of opdringerige uitgevers.
Voor Jen is het dus een uitdaging om de rest van het manuscript van de verhalenhoeder bij elkaar te krijgen, want zij wil weten hoe het verhaal verder gaat en het op de markt brengen. Dit avontuur zorgt voor een boeiend verhaal, waarbij Lisa Wingate van alles laat gebeuren. Het maakt Verhaal zoekt liefde een heerlijk boek, om jezelf een tijdje in te verliezen.

Een klein voorproefje: