19053

Vergiffenis

Christelijke novelle

07-05-2019

Rasika viert vakantie op Malta. Ze staat vol in het leven. Heeft belangstelling voor de eilanden die ze bezoekt en ze houdt van schilderen. Tijdens een excursie naar Comino ontmoet ze Jochem. Jochem ziet haar aan voor haar nicht, Tessa. Tessa heeft een foute beslissing genomen tijdens een militaire uitzending. Jochem werd het slachtoffer. Rasika kent deze geschiedenis niet en vindt het wel grappig dat hij haar aanziet voor Tessa en gaat mee in het spel. Maar als blijkt dat Jochem geen gezellige dingen met haar voor heeft, wil ze hem ervan overtuigen dat ze Tessa niet is. Hij gelooft haar niet en de nachtmerrie begint.

Hoewel Rasika aan de luimen van Jochem is overgeleverd, flipt ze niet. Ze zoekt naar manieren om met de nachtmerrie om te gaan. Terwijl Jochem steeds agressiever wordt, probeert Rasika op allerlei manieren sterker te worden.

Op het moment dat alles mis dreigt te lopen, verandert de nachtmerrie in een mooiere droom. Maar om dan te kunnen vergeven, is nog even een ander verhaal.

De stijl en het tempo van de proloog verschilt van de inhoud van de novelle. Dat heeft alles te maken met de inhoud ervan. Maar het schept ook een bepaalde verwachting, die niet echt terug te vinden is in het vervolg. De titel Vergiffenis verwoordt één van de leidraden in de roman.

Saskia Schouten neigt in haar romans naar het aloude liefdesthema, dat als een paar elkaar gekregen heeft, dit het ultieme en verwachte einde is. Dat maakt de roman wat voorspelbaar. Ik vind het wel heel dapper dat ze het romantische verlangen naar aandacht van de andere sekse gecombineerd heeft met de harde werkelijkheid van trauma’s in het leven.

3 Reacties op: Vergiffenis

• Margot O. schrijft:

Wat allereerst opvalt, is dat dit een prachtige gebonden uitgave is, met een ingetogen cover. Het verhaal opent met een spannende proloog. Je landt middenin de actie, een militaire operatie in Mali die niet goed afloopt. In schril contrast daarmee is het eerste hoofdstuk waarin ik-persoon Rasika op vakantie gaat naar het eiland Malta. Ze heeft het er enorm naar haar zin. De opzet van het verhaal doet hierdoor denken aan de vakantiethrillers van Suzanne Vermeer en Linda van Rijn. Ook in ‘Vergiffenis’ komt een wending. De vakantiesfeer slaat om in een drama. Rasika komt in de knel te zitten. Haar benarde positie had nog wel wat heftiger beschreven mogen worden, en het thema – vergiffenis – had sterker uitgewerkt kunnen worden – maar dat neemt niet weg dat het verhaal spannend is.

• Linda Meijer schrijft:

Verrassende novelle van Saskia Schouten die zich moeilijk in een bepaald genre laat drukken (zowel de novelle als Saskia zelf!). Het begint met een heel spannende proloog en vervolgt dan met luchtig verhaal over Rasika, die op vakantie gaat naar Malta. Ze leert daar leuke mensen kennen, van wie een – Jochem – haar verwart met haar nichtje Tessa. Ze vindt de verwisseling vermakelijk en gaat erin mee, maar dat had ze beter niet kunnen doen. Het luchtige verhaal krijgt plots een grillige wending en behalve veel spanning en goed uitgeschreven karakters, gaat het ook over de grote dilemma’s des levens…..wraak of vergiffenis. De schrijfster is duidelijk zelf op Malta en het eiland Comino geweest, want alle bezienswaardigheden zijn uitgebreid en accuraat omschreven. Verzorgd boek met mooie cover en harde kaft, wat het tot een ‘must have’ in je boekenkast maakt! 5 sterren

• Dani van Doorn schrijft:

Dit boek kan ik zeker aanraden. De inhoud wordt hierboven al beschreven. Rasika is inventief, maar ze koestert geen hoop om aan Jochem te kunnen ontkomen. Hoewel je als lezer Jochems gedachten kunt volgen, weet je niet hoe ver deze getraumatiseerde jongeman zal gaan. Daardoor wordt het verhaal steeds spannender! En natuurlijk wordt de romantiek in dit verhaal ook niet vergeten. Als laatste pluspunt kan vermeld worden dat bijbelse waarden een belangrijke rol spelen in het verhaal, vandaar ook de titel.