14008

Vergeven

Kingsbury, Karen

20-01-2014

Dayne Matthews deel 2.

Filmster Dayne Matthews is op zoek naar antwoorden op zijn levensvragen. Hij denkt het gevonden te hebben bij de Kabbala-beweging. Hij is geadopteerd en weet intussen ook wie zijn echte ouders zijn. Maar hij wil het hun niet aandoen om zich aan hen bekend te maken omdat hij bang is dat de pers er lucht van zal krijgen en zijn familie dan geen rust meer zal hebben.

Katy Hart is regisseuse van het christelijk kindertheater in Bloomingtown, de stad waar ook de familie van Dayne woont. Als Dayne Bloomingtown bezoekt in verband met zijn nieuwe film, ontmoet hij Katy weer, die hij een tijd terug een rol in zijn film aangeboden had, die ze echter weigerde. Er heeft net een grote tragedie plaatsgevonden waarbij een stel kinderen van het kindertheater betrokken is.

John wil de laatste wens van zijn overleden vrouw vervullen door hun eerstgeboren zoon te zoeken die ze destijds af moesten staan. Om die reden is hij begonnen om de brieven door te nemen die zijn vrouw vroeger geschreven heeft. Zijn dochter Ashley  vindt een brief die haar vader heeft laten slingeren. Omdat er 'eerstgeborene' op staat, wil ze hem aan haar oudste zus Brooke geven. Als ze door omstandigheden zelf de brief leest, is ze helemaal van slag...

Dit is weer een ontroerende roman van Karen. Het thema 'vergeving' wordt heel mooi en duidelijk beschreven. Ondanks de drie verhaallijnen, leest het verhaal vlot weg en kun je de personen goed uit elkaar houden. Jammer dat de vertaalster nogal wat steken heeft laten vallen; er staan behoorlijk veel grammaticale onjuistheden in en dat is erg jammer.