16100

Vederlicht

Cantrell, Julie

26-10-2016

Tijdens een schoolreisje raakt Amanda het zicht kwijt op Sarah, de bff van haar dochter Ellie. Niet alleen de wereld van de ouders, vrienden van Amanda, maar ook haar eigen wereld stort in. Het is haar schuld! En ze kan geen manier vinden om daarmee om te gaan. Van haar man krijgt ze geen enkele steun. Dochter Ellie is volkomen de weg kwijt.

Hoe ga je om met schuldgevoelens? Heeft het leven nog wel zin? Wat gebeurt er met je geloof? En steeds weer die vraag: zou Sarah nog leven of is ze misschien dood? In dit boek komen moeilijke onderwerpen aan bod. Daarnaast is het ‘gewone leven’ ook niet makkelijk. De beroemde storm “Katrina” vindt plaats, hetgeen op de personen in het boek een vreemde uitwerking heeft. Zij gaan nog sterker naar Sarah zoeken, omdat ze in de storm een mogelijkheid zien.

Het leven van Sarah, het ontvoerde meisje, komt regelmatig naar voren. Zij schrijft aan een musje, dat voor haar het teken van vrijheid wordt. Persoonlijk vind ik dat Sarah ongeveer als een heilige gelovige wordt neergezet, maar het kan; soms sta je versteld van het geloof van mensen in zware omstandigheden. Dit in schril contrast met de worstelingen van haar vriendin Ellie, die zich steeds verder terugtrekt en geen uitweg meer ziet.

Vederlicht is een prachtig boek. Telkens zijn er nieuwe ontwikkelingen die het lezen steeds boeiender maken. Je leeft mee met Amanda en Ellie, je voelt de gevangenschap van Sarah. Met de man van Amanda had ik moeite, de relatie tussen deze twee verloopt heel moeizaam. De tijd waarin het speelt is goed gekozen, waardoor de ramp van “Katrina” een heel indrukwekkende rol speelt in het boek. Wat moeite had ik als protestant met de inbreng van Maria. Ik geloof immers niet dat Maria een rol speelt in onze communicatie met God als Vader of met Jezus. Verder zet dit boek je aan tot nadenken over je eigen geloof en hoe dit geloof een rol speelt in je leven en in moeilijkheden. Hoewel de personen in dit boek christen zijn, is het ook een goed boek om te lezen voor mensen die geen relatie met God hebben. Het kan verhelderend werken zodat er begrip ontstaat voor de leefwijze van christenen. Aan te raden voor iedereen die houdt van romans die wat dieper gaan.

[Total: 2 Average: 2.5]